Friday, October 17, 2008

PARTI BERASAS KAUM SEMAKIN TERASING?

Berselera betul membaca apa yang ditulis Anual Bakri Harun dalam Harakahdaily, 12 Oktober 2008.

Menurutnya parti berasaskan kaum semakin terasing dan beliau memperkecilkan UMNO seolah-olah parti itu langsung tiada masa depan.

Katanya, UMNO adalah parti perkauman dan sukar untuk menarik minat orang Islam menyokongnya.

Fakta ialah UMNO ada 79 kerusi di Parlimen dengan mendapat 2,381,725 undi atau 29.33 peratus daripada keseluruhan undi dan Pas hanya 23 kerusi dengan 1,140,676 undi atau 14,05 peratus. Kemenangan Pas sejuah ini terbatas di Semenanjung sahaja.

Dengan nada penuh angkuh, Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan berkata bertolak dari sentimen perkauman yang taksubkan bangsa; Umno dengan keMelayuannya, MCA dengan keCinaannya dan MIC dengan keIndiaannya, maka seruan konsep permuafakatan dan tolak ansur Barisan Nasional (BN) tidak membawa erti apa-apa.

Katanya, begitu juga dengan kata-kata Naib Presiden MCA, Dato' Donald Lim dan harapan seorang lagi Naib Presiden MCA, Dato' Ong Tee Keat di hari yang sama dalam akhbar yang sama.

Katanya, masing-masing menganggapkan ia idea yang baik tetapi apakah sentimen perkauman yang selama ini dipupuk dan dibajai oleh masing-masing parti komponen parti dalam BN boleh menumbuhkan sikap yang berkompromi dalam semangat persaudaraan yang murni dan tinggi?
Tidak mengapalah, memang begitu bagi BN yang sebelum itu berjuang melalui Perikatan,

Namun, apa yang Pas lakukan ke arah berkenaan?

Berapa ramai sudah orang Cina dan India yang menyokong Pas?

Adakah cukup sekadar perkataan bahawa PAS meletakkan titik persaudaraan tanpa mengira perbezaan bangsa dan suku kaum?

Katanya lagi teras bicara kita ialah kita semua daripada keturunan yang satu yakni Adam dan Hawa.

Selain itu katanya, semua orang adalah sama melainkan perbezaan maqam dan nilai mulia atau hinanya seseorang itu terletaklah di atas ukuran taqwa.

Dengan menggunakan ukuran ini, PAS mempunyai seluruh potensi dan kekuatan yang ada untuk bertindak sebagai parti penyatuan rakyat.

Di atas pentas Islam inilah juga PAS sedang diterima dengan baik sebagai pilihan kepada Umno/BN.

Cuba cermin diri sedikit...berapa ramai pemimpin Cina dan India (bukan Islam) yang diberikan peluang untuk mewakili Pas?

Apakah Anual bercakap dalam konteks Kelantan atau Malaysia?

Apakah Datuk Annuar Tan itu kalau bukan kerana dia Islam diberikan jawatan Exco dalam kerajaan Pas Kelantan?

Cuba lihat UMNO. Berapa banyak kerusi Parlimen yang majoritinya Melayu/Islam diwakili bukan-Melayu dan Islam?

Contohnya Gerik, Perak ketika ini diwakili Gerakan dan sebelum ini Sungai Siput, Teluk Kemang serta Kota Raja diwakili pemimpin India.

Dan lebih jelas, Datuk Ronald Kiandee (Timbalan Yang DiPertua Dewan Rakyat) sekarang adalah ahli UMNO dan dia bukan Islam.

No comments: