Wednesday, October 15, 2008

NIK AZIZ BELA TERESA KOK

Tak tau apa nak cakap lagi mengenai Nik Aziz!

Baginya, lebih baik berbaik dengan parti yang mahukan laungan azan ditiadakan atau diperlahankan daripada dengan UMNO yang sesama Islam.

Kesian dengan beliau, semakin tua semakin melalut dan tidak lagi rasional mengenai kepentingan Islam hanya kerana kuasa politik dan kebanggaan Pas terus memerintah Kelantan.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa tindakan Umno melancarkan Tabung Azan bersama Utusan Malaysia kononnya bagi memperjuangkan kebebasan melaungkan azan di masjid dan surau di negara ini disifatkan sebagai gimik politik.

Nik Aziz berkata, usaha mereka mewujudkan Tabung Azan bagi membantu akhbar Utusan Malaysia sesuatu yang tidak rasional.

"Daripada menubuh tabung tersebut lebih baik diwujudkan tabung bagi menyelamatkan Islam kerana sekarang banyak pihak membawa Islam palsu termasuk juga dibawa Umno apabila mereka memisahkan agama dan politik," katanya.

Nik Aziz sanggup menyatakan soal seperti ini dalam ceramah sempena jamuan Hari Raya bersama masyarakat Cina di Dewan Perniagaan Cina di Kota Bharu semalam.

Majlis makan malam itu dianjurkan parlimen Kota Bharu yang dihadiri pelbagai persatuan kaum Cina termasuk Persatuan Teo Cheo, Persatuan Hailam, Persatuan Foo, Persatuan Aklak, Persatuan Murid-Murid Tua Sekolah Cina, Persatuan Perniagaan dan Perindustrian Cina.
Hanya kerana hadiran orang Cina, khususnya Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng Nik Aziz perkecilkan usaha orang Islam lain bagi tabung berkenaan.

Umno Bahagian Cheras mengambil usaha melancarkan Tabung Azan bersama-sama akhbar Utusan Malaysia bagi memperjuangkan kebebasan melaungkan azan di masjid dan surau di negara ini. Tabung itu juga diwujudkan untuk membantu Utusan Malaysia yang disaman anggota Parlimen Seputeh, Teresa Kok sebanyak RM30 juta sebelum ini.

Anggota parlimen terbabit menyaman Utusan Malaysia berdasar kepada artikel yang ditulis pengarangnya yang disifat penuh dengan pembohongan di mana penulis mendakwa Teresa membawa penduduk di Puchong membantah azan di masjid.

Dalam artikel itu Zaini Hassan menulis Teresa pernah pergi ke sebuah masjid sebelum Subuh dan menasihatkan pengurusan surau supaya tidak melaungkan azan dengan menggunakan pembesar suara.

Di Kuala Lumpur semalam Utusan Melayu (M) Bhd bertindak terhadap Teresa kerana memfitnah apabila ia menyerahkan surat tuntutan kepada Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok (gambar) supaya beliau membuat permohonan maaf dan menarik balik pernyataan fitnah yang didakwa dibuat terhadap akhbar Utusan Malaysia.

Menurut kenyataan syarikat itu, surat tuntutan tersebut telah diserahkan kepada Teresa melalui firma guaman Tetuan Shafee & Co. yang mewakili Utusan Melayu.

Teresa dalam kenyataannya pada September lalu mendakwa Utusan Malaysia telah ‘memutar belitkan’ pernyataan-pernyataan beliau berkenaan makanan yang dihidangkan kepadanya semasa ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Pernyataan fitnah itu didakwa dibuat pada 22 September lalu ekoran daripada sidang akhbar Exco Selangor itu pada 19 September berkenaan perkara tersebut.

Berikutan itu, pernyataan-pernyataan Teresa telah diterbitkan oleh media-media tempatan dan menerusi blog beliau sendiri.

Utusan Melayu melalui surat tuntutan itu memohon perintah (relif) antara lain menarik balik pernyataan fitnah tersebut dan permohonan maaf sepenuhnya dan lengkap daripada Teresa.

No comments: