Saturday, October 18, 2008

22 PENGHULU PAS ANCAM LETAK JAWATAN

Geger satu Kelantan apabila 22 penghulu ancam letak jawatan serentak dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tendong, Pasir Mas, Kelantan.

Kenapa jadi begitu? Eh penghulu yang dilantik oleh kerajaan Pas Kelantan yang mengamalkan Islam pun boleh membantah?

Jangan buat begitu nanti berdosa dengan Nik Aziz!

Penghulu-penghulu ini sepakat untuk meletak jawatan kerana tidak berpuas hati dengan keputusan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tendong, Dr Mohamad Md Daud, yang didakwa tidak mahu melanjutkan khidmat empat daripada 22 penghulu terbabit atas alasan kurang komitmen terhadap tugas.

Laporan akhbar menyebut seramai 22 penghulu yang dilantik Kerajaan Pas Kelantan dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tendong, Pasir Mas, mengancam meletak jawatan beramai-ramai, jika ada di antara mereka tidak dilanjutkan khidmat masing-masing yang berakhir 31 Disember depan.

Ketua kumpulan penghulu DUN terbabit yang enggan namanya disiarkan berkata, ketetapan itu akan disampaikan kepada Yang Dipertua Pas Kawasan Pasir Mas, Ismail Noh, dalam mesyuarat bagi membincangkan isu empat penghulu yang khidmat mereka sudah dimaklum tidak disambung.

Sehingga kini, nasib empat penghulu terbabit belum diketahui kerana perbincangan bersama Adun Tendong belum dapat diadakan.
Mereka berharap, ia akan diadakan secepat mungkin supaya isu ini dapat diselesaikan segera supaya penghulu dapat menumpukan terhadap tugas masing-masing.

Namun menurut mereka, jika seorang daripada kami tidak dilanjutkan perkhidmatan, semua 22 penghulu dalam DUN Tendong sepakat untuk meletak jawatan beramai-ramai sebagai tanda bantahan.

Hebat juga penghulu Pas ini. Mana boleh buat begitu kepada kerajaan Islam Pas Kelantan kan menjalankan amanah dengan baik.

Wakil mereka kan sudah mendapat berkat dan doa bersama air mata Nik Aziz, mana boleh berlaku perkara-perkara tidak adil semacam itu.

Perbincangan dengan Dr Mohamad yang sepatutnya diadakan di Pejabat Pas Pasir Mas, malam kelmarin terpaksa dibatalkan, selepas lebih 40 penyokong empat penghulu terbabit berhimpun sambil membawa sepanduk membantah penamatan perkhidmatan mereka.
Sebelum ini, akhbar-akhbar melaporkan, sekumpulan penghulu DUN Tendong mendakwa khidmat mereka yang berakhir 31 Disember ini tidak dilanjutkan oleh kerajaan negeri dengan alasan tidak serasi dengan Adun terbabit.

Dr Mohamad dilaporkan berkata, beliau sedia melanjutkan khidmat empat penghulu terbabit jika cara itu dapat mengelak keadaan menjadi bertambah keruh.
Bagaimanapun, beliau mengakui tidak selesa bekerja dengan mereka disebabkan perkara yang berlaku ketika ini.

"Saya tiada masalah untuk mengekalkan mereka, cuma mungkin mereka yang sudah tidak bersemangat untuk bekerja dan tidak boleh memberi komitmen kerana keadaan ketika ini sudah keruh.
“Pada masa sama, saya pun tak selesa kerana mereka kurang memberi komitmen terhadap tugas,” tegasnya.

No comments: