Saturday, November 10, 2018

Apa Boleh Diharapkan Kepada Pegawai Kerajaan Negeri Untuk Sokongan Politik?


Bahagian 4 – (Sambungan -  (MPKK - Gara-Gara Keputusan & Tindakan 'Bodoh-Sombong' Menteri...)
   
Pada sidang media  mesyuarat pertama Kabinet  Pakatan Harapan (HARAPAN) di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya pada 23 Mei 2018 lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pembubaran lima agensi dan jawatankuasa kerajaan, termasuk  Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP).

Yang lain ialah Majlis Profesor Negara (MPN), Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (PEMANDU), Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Perdana Menteri berpendapat, kebanyak institusi ini sebenarnya bukan sebahagian daripada kerajaan, yang sepatutnya memberi  nasihat kepada kerajaan. Semua perkara ini akan dibubarkan.

"Kita tidak memerlukan kepintaran mereka, saya  fikir kita pun ada kepintaran," katanya. Kini  JKKKP dilihat tidak lagi relevan.

Malah dalam kes JKKKP ini, Perdana Menteri dan Kabinet melihat institusi yang ditubuh dan kakitangannya dilantik oleh kerajaan persekutuan, sebagai terlalu berunsur politik.

Sedangkan, tegas Perdana Menteri,  peranannya dapat dilaksanakan oleh pegawai kerajaan lain.

"Kita dapati gaji dibayar kepada JKKKP yang seolah-olah telah menjadi kerajaan tambahan di negeri-negeri, ia banyak berunsur politik dan bukan pentadbiran.

"Sebaliknya kita ada pegawai kerajaan untuk menjalankan tugas itu dan kita tidak akan ganti bayaran kepada JKKP kerana kita tidak ingin amalkan politik seperti kerajaan terdahulu," katanya.

Bagi yang memahami tugas JKKKP yang kini kononnya ditransformasikan menjadi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK), mereka hanya mampu  menggeleng kepala.


Mereka tidak percaya sama sekali bahawa kata-kata itu keluar daripada mulut Dr Mahathir sendiri.

Oleh kerana ia ‘arahan Perdana Menteri’, maka tiada yang berani berkata-kata atau memberikan pendapat kedua mengenai perkara berkenaan. Ia sudah jadi perintah.

Kerana itu Menteri bertanggungjawab, Datuk Seri Rina Mohd Harun ‘tertelan lidah’ sejak hari itu.

Sudah pastilah bagi yang tidak ada kena dan tidak sensitif dengan politik dan kepimpinan bawahan, mereka merasakan tindakan itu sebagai suatu tidakan bijak.

Hakikatnya tindakan itu tidak bijak dan merugikan parti pemerintah. Pendapat kedua bukan bantahan perlu dinyatakan.

Kenapa keputusan Perdana Menteri dan Kabinet  HARAPAN itu merugikan jika pegawai kerajaan diberikan tugas menggantikan peranan JKKKP atau MPKK itu?

1.   Memang pegawai kerajaan boleh menjalankan kerja-kerja pentadbiran, termasuk melaksanakan pembangunan di peringkat mukim dan kampung.
Soalanapakah mereka bekerja 24 jam dan menjelajah setiap kampung?

2.   Pegawai kerajaan akan melaksanakan tgas mereka berasaskan ‘arahan kerjaan negeri’ atau juga kerajaan Pusat.
Soalan – apakah semua kerajaan negeri – Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perlis – di bawah HARAPAN?

3.   Pegawai kerajaan melaksanakan visi dan misi pentadbiran negeri khususnya pembangunan di peringkat bawah.
Soalan - Apakah kerajaan negeri diperintah oleh PAS seperti Kelantan dan Terengganu, Barisan Nasional di Pahang dan Perlis akan melaksanakan misi HARAPAN?

4.   Bagaimana dengan peruntukan kerajaan Pusat khususnya daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar (KPLB) akan dibelanjakan?
Soalan - Tidakkan di empat negeri berkenaan, ia akan menguntungkan kerajaan negeri berkenaan dan kemungkinan penyalahgunaan dana untuk penyokong kerajaan negeri sahaja adalah besar.

5.   Peruntukan KPLB sudah semestinya untuk rakyat dan political milagenya diharapkan dipulangkan kepada HARAPAN tetapi?
Soalan -  Apakah kerajaan negeri PAS dan kerajaan negeri BN di empat negeri berkenaan bersedia melakukannya?

Tidakkah akhirnya dana digunakan bukan sahaja tidak memberikan kelebihan kepada HARAPAN tetapi mereka menggunakan dana itu  untuk memperlekeh, memperkecil, menghasut dan menghentam HARAPAN kembali?

Berkaitan pegawai kerajaan – khususnya pegawai pentdabiran negeri, mereka selalunya taat kepada kerajaan yang memerintah.

Pegawai kerajaan sewajarnya hanya menjadi fasilitator kepada anggota MPKK dalam perancangan dan pelaksanaan pembangunan dan keselamatan peringkat bawahan, bukan dengan cara menolak mentah-mentah peranan anggota pembangunan peringkat bawahan seperti MPKK.

Apa jaminan HARAPAN yang membelanjakan dana begitu banyak akan turut dimanfaatkan oleh penyokong mereka?

Tidakkah kelak, apabila dipencilkan, penyokong HARAPAN akan menjadi marah dan meluat yang akhirnya ‘berpaling tadah’?

Malah, ketika pilihan raya, apa jaminan pegawai kerajaan yang bertugas untuk kerajaan negeri yang mereka bekerja dengannya akan menyokong kerajaan HARAPAN?

Gara-gara keputusan Perdana Menteri dan Kabinet, khususnya di negeri yang diperintah oleh pembangkang, mereka akan berputih mata sekali lagi pada Pilihan Raya Umum ke-15.
Yang juga penting, jangan perkecilkan harapan penyokong HARAPAN sebelum ini kerana jika mereka tidak DIJAGA dan DIBERIKAN RUANG UNTUK sama-sama merancang dan melaksanakan pembangunan peringkat bawahan, sokongan peringkat bawahan akan terhakis.

Jika ini berlaku, mungkin ada kebenarannya kata-kata bahawa kerajaan HARAPAN adalah KERAJAAN SEPENGGAL sahaja.

Baca siri 1-3 sebelum ini:



Siri 3 - MPKK - Gara-Gara Keputusan & Tindakan 'Bodoh-Sombong' Menteri...

No comments: