Saturday, November 10, 2018

Apa Boleh Diharapkan Kepada Pegawai Kerajaan Negeri Untuk Sokongan Politik?


Bahagian 4 – (Sambungan -  (MPKK - Gara-Gara Keputusan & Tindakan 'Bodoh-Sombong' Menteri...)
   
Pada sidang media  mesyuarat pertama Kabinet  Pakatan Harapan (HARAPAN) di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya pada 23 Mei 2018 lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pembubaran lima agensi dan jawatankuasa kerajaan, termasuk  Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP).

Yang lain ialah Majlis Profesor Negara (MPN), Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri (PEMANDU), Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Perdana Menteri berpendapat, kebanyak institusi ini sebenarnya bukan sebahagian daripada kerajaan, yang sepatutnya memberi  nasihat kepada kerajaan. Semua perkara ini akan dibubarkan.

"Kita tidak memerlukan kepintaran mereka, saya  fikir kita pun ada kepintaran," katanya. Kini  JKKKP dilihat tidak lagi relevan.

Malah dalam kes JKKKP ini, Perdana Menteri dan Kabinet melihat institusi yang ditubuh dan kakitangannya dilantik oleh kerajaan persekutuan, sebagai terlalu berunsur politik.

Sedangkan, tegas Perdana Menteri,  peranannya dapat dilaksanakan oleh pegawai kerajaan lain.

"Kita dapati gaji dibayar kepada JKKKP yang seolah-olah telah menjadi kerajaan tambahan di negeri-negeri, ia banyak berunsur politik dan bukan pentadbiran.

"Sebaliknya kita ada pegawai kerajaan untuk menjalankan tugas itu dan kita tidak akan ganti bayaran kepada JKKP kerana kita tidak ingin amalkan politik seperti kerajaan terdahulu," katanya.

Bagi yang memahami tugas JKKKP yang kini kononnya ditransformasikan menjadi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK), mereka hanya mampu  menggeleng kepala.


Mereka tidak percaya sama sekali bahawa kata-kata itu keluar daripada mulut Dr Mahathir sendiri.

Oleh kerana ia ‘arahan Perdana Menteri’, maka tiada yang berani berkata-kata atau memberikan pendapat kedua mengenai perkara berkenaan. Ia sudah jadi perintah.

Kerana itu Menteri bertanggungjawab, Datuk Seri Rina Mohd Harun ‘tertelan lidah’ sejak hari itu.

Sudah pastilah bagi yang tidak ada kena dan tidak sensitif dengan politik dan kepimpinan bawahan, mereka merasakan tindakan itu sebagai suatu tidakan bijak.

Hakikatnya tindakan itu tidak bijak dan merugikan parti pemerintah. Pendapat kedua bukan bantahan perlu dinyatakan.

Kenapa keputusan Perdana Menteri dan Kabinet  HARAPAN itu merugikan jika pegawai kerajaan diberikan tugas menggantikan peranan JKKKP atau MPKK itu?

1.   Memang pegawai kerajaan boleh menjalankan kerja-kerja pentadbiran, termasuk melaksanakan pembangunan di peringkat mukim dan kampung.
Soalanapakah mereka bekerja 24 jam dan menjelajah setiap kampung?

2.   Pegawai kerajaan akan melaksanakan tgas mereka berasaskan ‘arahan kerjaan negeri’ atau juga kerajaan Pusat.
Soalan – apakah semua kerajaan negeri – Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perlis – di bawah HARAPAN?

3.   Pegawai kerajaan melaksanakan visi dan misi pentadbiran negeri khususnya pembangunan di peringkat bawah.
Soalan - Apakah kerajaan negeri diperintah oleh PAS seperti Kelantan dan Terengganu, Barisan Nasional di Pahang dan Perlis akan melaksanakan misi HARAPAN?

4.   Bagaimana dengan peruntukan kerajaan Pusat khususnya daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar (KPLB) akan dibelanjakan?
Soalan - Tidakkan di empat negeri berkenaan, ia akan menguntungkan kerajaan negeri berkenaan dan kemungkinan penyalahgunaan dana untuk penyokong kerajaan negeri sahaja adalah besar.

5.   Peruntukan KPLB sudah semestinya untuk rakyat dan political milagenya diharapkan dipulangkan kepada HARAPAN tetapi?
Soalan -  Apakah kerajaan negeri PAS dan kerajaan negeri BN di empat negeri berkenaan bersedia melakukannya?

Tidakkah akhirnya dana digunakan bukan sahaja tidak memberikan kelebihan kepada HARAPAN tetapi mereka menggunakan dana itu  untuk memperlekeh, memperkecil, menghasut dan menghentam HARAPAN kembali?

Berkaitan pegawai kerajaan – khususnya pegawai pentdabiran negeri, mereka selalunya taat kepada kerajaan yang memerintah.

Pegawai kerajaan sewajarnya hanya menjadi fasilitator kepada anggota MPKK dalam perancangan dan pelaksanaan pembangunan dan keselamatan peringkat bawahan, bukan dengan cara menolak mentah-mentah peranan anggota pembangunan peringkat bawahan seperti MPKK.

Apa jaminan HARAPAN yang membelanjakan dana begitu banyak akan turut dimanfaatkan oleh penyokong mereka?

Tidakkah kelak, apabila dipencilkan, penyokong HARAPAN akan menjadi marah dan meluat yang akhirnya ‘berpaling tadah’?

Malah, ketika pilihan raya, apa jaminan pegawai kerajaan yang bertugas untuk kerajaan negeri yang mereka bekerja dengannya akan menyokong kerajaan HARAPAN?

Gara-gara keputusan Perdana Menteri dan Kabinet, khususnya di negeri yang diperintah oleh pembangkang, mereka akan berputih mata sekali lagi pada Pilihan Raya Umum ke-15.
Yang juga penting, jangan perkecilkan harapan penyokong HARAPAN sebelum ini kerana jika mereka tidak DIJAGA dan DIBERIKAN RUANG UNTUK sama-sama merancang dan melaksanakan pembangunan peringkat bawahan, sokongan peringkat bawahan akan terhakis.

Jika ini berlaku, mungkin ada kebenarannya kata-kata bahawa kerajaan HARAPAN adalah KERAJAAN SEPENGGAL sahaja.

Baca siri 1-3 sebelum ini:



Siri 3 - MPKK - Gara-Gara Keputusan & Tindakan 'Bodoh-Sombong' Menteri...

Monday, November 5, 2018

MPKK - Gara-Gara Keputusan & Tindakan 'Bodoh-Sombong' Menteri...




Masalah yang melanda  mengenai pelantikan Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di Terengganu ketika ini disebabkan oleh salah langkah Menteri Pembangunan Luar Bandar (KPLB), Datuk Seri Rina Mohd Harun ( yang berbangga dengan gelaran kerana kononnya memberikan semangat untuknya bekerja).

Ketika sebelum dianugerahkan  Datuk Seri - Rina dan pegawai kementerian itu membuat keputusan sendiri bahawa mereka menyerahkan kepada kerajaan PAS Terengganu supaya melantik dan menguruskan MPKK – walaupun beliau sedar  bahawa sebahagian dana ditanggung oleh KPLB.

Jelas, Rina membuka jalan kepada kerajaan PAS Terengganu untuk berbuat sesuka hati dalam isu MPK ini. Tidak pelik jika kerajaan negeri mengumumkan ia sudah melantik semua anggota MPKK di 1044 MPKK di negeri berkenaan.

Bayangkan berapa ramai yang terlibat?

Mereka menjadi jentera PAS – mata dan telinga untuk menyokong PAS dan menghentam lawan mereka, khususnya kerajaan Pusat.

Bukankah itu keputusan menteri yang 'bodoh-sombong'?

Wahai Rina, duit siapa yang kau mahu peruntukkan kepada kerajaan PAS yang dijangka sebanyak RM22 juta setahun? Penyokong HARAPAN restuinya?

Duit kamu sendiri atau duit kementerian? (Anggaran perbelanjaan MPKK di Terengganu ialah RM44 juta setahun, sebelum RM10,000 geran tahunan untuk setiap 1044 MPKK di negeri berkenaan, selain bayaran lain seperti elaun mesyuarat, elaun kehadiran di majlis-majlis anjuran parti  dan sebagainya.

Rina kena mau ingat, duit kerajaan adalah duit rakyat. Rakyat Terengganu juga ada yang menyokong Pakatan Harapan (HARAPAN) dan  Barisan Nasional (UMNO). Bukan semuanya penyokong PAS, kalaupun PAS dianggap sebagai ‘rakan pentadbiran’ oleh kerajaan Posit, khususnya Rina.

Berkerjasama dan demi kesejahteraan KONON!

Gara-gara kegagalannya memahami situasi di Terengganu, termasuk sikap sombong dan tidak berbincang dengan pemimpin HARAPAN, Rina dan kementerian dengan sombong buat keputusan sendiri.

Kini selepas mendapat Datuk Seri dan bersemangat baru, Rina dan kementerian memutuskan untuk mencadangkan agar ditambah lima (5) lagi anggota MPKK sebagai tambahan kepada anggota MPKK yang sudah dilantik oleh PAS.

Ia hasil mesyuarat Rina, kementerian dan kononnya wakil HARAPAN.  Mesyuarat atau ‘perintah’?

Persoalannya, lima daripada 3 atau 4 parti komponen HARAPAN Teregganu iaitu PKR, AMANAH, BERSATU + DAP.

Habis tu, penyokong UMNO nak letak di mana? Mereka bukan pemimpin di peringkat Bahagian dan Cawangan?

Juga, apa jawatan untuk mereka? Pengerusi dan Setiausaha yang berkuasa dipegang oleh PAS. Lima anggita itu hanya ‘Pak Angguk’?

Dalam menentukan sebarang keputusan, jika mengundi, apakah yang 5 itu boleh menang melawan 11 daripada PAS?

Apa punya dangkal pendapat Rina dan kementerian dalam menentukan cadangan berkenaan.

Rina menggunakan Pengerusi HARAPAN Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah untuk meminta sokongan atau mempengaruhi anggota jawatankuasa agar cadangannya diterima oleh pemimpin HARAPAN.

Jelas sekali Raja Bahrin di atas kedudukannya sebagai Timbalan Menteri pusat (bukan sebagai Pengerusi HARAPAN) cuba mempengaruhi anggota mesyuarat HARAPAN negeri supaya bersetuju dengan cadangan Rina.

Beliau mengesyorkan cuba dahulu setahun. Apa jenis pendapat seperti yang dikemukakan oleh Raja Bahrin itu?

Boleh dicadangkan supaya cuba-cuba dahulu. Keputusan politik yang sebegini penting mahu diuji terlebih dahulu. BENGONG!

Memalukan mempunyai Pengerusi HARAPAN yang mementingkan kedudukan. Sedangkan PKR dan BERSATU menolak mentah-mentah cadangan Rina.

(Tidak diketahui sama ada Ketua Kepimpinan BERSATU Terengganu sudah mengubah pendirian sekarang ini atau sebaliknya kerana difahamkan semua Ketua Bahgian BERSATU kecuali dua bahagian menentang cadangan Rina).

Difahamkan mesyuarat HARAPAN pada 10 November 2018 ini akan membincangkan sekali lagi isu MPKK ini. Apakah Rina akan mengambil perhatian kepada cadangan dan keputusan HARAPAN Terengganu atau ikut kepalanya sahaja?

Kerajaan PAS Terengganu  sudah menyelesaikan pelantikan Ahli MPKK di seluruh negeri pada 1 Julai 2018 yang lalu melibatkan 15 orang  yang dilihat oleh PAS mampu untuk memberikan sumbangan kepada pengurusan komuniti di setiap 1,044 kampung.

Jika ditambah lagi lima orang apakah anggota MPKK di Terengganu akan menjadi 20 orang?

Sanggupkah PAS menggugurkan lima orang yang sudah dilantiknya untuk digantikan dengan lima yang dicadangkan oleh Pusat  seperti dicadangkan oleh Rina untuk kekalkan 15 anggota?

Kenapa Rina kusutkan isu pentadbiran dan mengakibatkan ‘pertelingkahan politik’ secara terbuka antara PAS dan HARAPAN Terengganu?

BERSAMBUNG