Friday, October 17, 2008

HUSAM SEMAKIN SESAT JALAN

Oleh Yusoff Taib

Selepas kecewa kerajaan Pakatan Pembangkang tidak berjaya ditubuhkan pada 16 September lalu, Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa melalut dengan menganggap UMNO tidak sewajarnya membela mana-mana media.

Katanya, seharusnya UMNO bertindak sebagai badan bebas yang menjadi pemerhati bagi pihak rakyat.

Bagusnya Husam apabila mengemukakan pendapat. Itulah sikap orang ‘baju petak’ (mengambil istilah MSO).

Husam juga semalam membidas tindakan UMNO Bahagian Cheras menubuhkan Tabung Azan untuk membantu Utusan Malaysia yang disaman RM30 juta oleh Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok.

Berikutan itu, Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib membidas dakwaan pemimpin parti pembangkang bahawa penubuhan Tabung Azan bermotifkan politik.

Beliau berkata, kewujudan tabung itu bertujuan untuk mendaulatkan Islam selain membantu Utusan Malaysia yang menjadi wadah perjuangan orang Melayu.

''Kita tidak mahu pembangkang menjadikan kewujudan tabung ini sebagai satu polemik politik yang boleh menjejaskan akidah.

''Kenyataan pemimpin pembangkang seolah-olah mereka menentang dan membantah kewujudan Tabung Azan sedangkan ia bertujuan baik bagi mengagungkan azan secara lebih berkesan,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Sambutan Aidilfitri anjuran Kumpulan Utusan di Hotel Crown Plaza Mutiara di Kuala Lumpur hari ini.
Dalam hal ini, Muhammad turut mempertikaikan pendirian Pas yang selama ini sentiasa melaung-laungkan diri mereka sebagai sebuah parti penjaga Islam.

''Kita ingin bertanya apakah pendirian Pas dalam mempertahankan kebebasan azan dan kenapa Pas tidak menasihat, membidas atau memberi kata dua ke atas rakan mereka Teresa Kok dalam isu laungan azan di Selangor,'' tegasnya.

Muhammad turut menyeru orang Melayu di seluruh negara dan bahagian UMNO di Selangor agar memberi sokongan padu kepada tabung berkenaan.

Lupakanlah soal perkara membabitkaN Islam kerana sebelum inipun Menteri Besar Kelantan turut menganggap tabung ini gimik politik.

Cuma ada beberapa pertanyaan buat Husam:
1. Siapa taja Harakah?


2. Siapa taja laman web yang menyokong Pas, termasuk Kickdeffella?

3. Siapa taja akhbar tabloid, Wasilah dan beberapa yang lain?

4. Siapa taja web-tv yang simpati dengan Pas?


5. Siapa taja badan-badan media di Kelantan dan merata di Semenanjung untuk menyokong Pas?


6. Apakah salah Utusan Malaysia memperjuangkan soal-soal Melayu dan Islam dan bukankah banyak jasa-jasanya kepada kemerdekaan?

Sudah Husam, jangan nak digadai agama Islam dan bangsa sendiri hanya kerana kepentingan politik dan cita-cita mahu menjadi Menteri di bawah kerajaan Pakatan Rakyat.

No comments: