Saturday, November 14, 2015

Kerajaan Selangor Pentingkan Yang Seorang, Korbankan Yang Berjuta-Juta...


"Saya bantah mengapa (usul rawatan kepada Anwar) mesti di sini (DNS), sedangkan kami tidak boleh mewakili atau menjawab bagi Kerajaan Persekutuan atau Parlimen. Sedangkan wakil Gombak atau Lembah Pantai boleh membawa usul ini ke Parlimen, lebih sesuai.” 
- YB Budiman Mohd Zohdi

Kerajaan Selangor melalui sidang Dewan Undangan Negeri Selangor (DNS) semalam beria-ia meluluskan usul "Mendesak Kerajaan Persekutuan untuk memberikan rawatan perubatan dengan segera kepada Anwar Ibrahim, Penasihat Ekonomi Selangor".

Apakah usul demikian untuk kepentingan awam? Ia jelas usul untuk kepentingan hanya SATU ORANG  atau paling ramai isi rumah  keluarganya sahaja.

Tetapi bagaimana dengan KEBAJIKAN isu rumah seluruh rakyat Selangor yang mungkin akan kehilangan pemberian air pecuma dan kos tarif air yang akan melonjak dalam beberapa tahun lagi?

Apakah ini tidak penting di kepala semua wakil rakyat Kerajaan Selangor, khususnya dari PAS?

Sepatutnya dengan suaranya yang agak besar, iaitu seramai 15 ADUN – melebihi PKR – ADUN PAS boleh melakukan sesuatu demi kepentingan rakyat jelata.

Lagipun inilah masanya menguji sejauh mana PKR atau Menteri Besar, Mohamad Azmin Ali menilai sumbangan mereka. Namun mereka juga mengunci mulut!

Ada dah jadi dengan wakil rakyat PAS yang turut berjuang untuk negara KEBAJIKAN? Bisu, kelu dan bimbang hilang kedudukan dalam kerajaan Selangor?

Kerajaan Selangor dan Azmin nampaknya memikirkan hal ehwal dan kepentingan seorang sebaliknya tidak melihat kesan kepada pengguna membabitkan berjuta-juta rakyat Selangor dan kepentingan komersil.

Semalam, cubaan Budiman Mohd Zohdi (BN Sungai Panjang) menghalang usul berkenaan rawatan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim ditolak Speaker Dewan Negeri Selangor (DNS), HannahYeoh.

Hannah berkata usul berkenaan dibenarkan kerana Anwar merupakan Penasihat Ekonomi Selangor dan ia relevan untuk dibahaskan di DNS.

Terdahulu, Budiman mempersoalkan usul yang dibawa Dr Xavier Jayakumar (KEADILAN Seri Andalas) sebagai bukan berkaitan hal Selangor.

“Saya bantah mengapa (usul) mesti di sini, sedangkan kami tidak boleh mewakili atau menjawab bagi Kerajaan Persekutuan atau Parlimen. Sedangkan wakil Gombak atau Lembah Pantai boleh membawa usul ini ke Parlimen, lebih sesuai,” katanya di DNS.

Sebab-sebab khusus Budiman ialah:

1. Usul yang dibawa oleh Andalas mempertikai soal perubatan dan perkhidmatan penjara. Tentunya tiada KDN dan Kementerian Kesihatan untuk memberi jawapan balas. Tentunya tidak adil.

2. Azmin Ali mewakili Gombak, Nurul Izzah mewakili Lembah Pantai mengapa tiada usul ini di Parlimen, apa agenda peribadi mereka?

3. Isu Anwar adalah masalah peribadi beliau. Tiada kaitan dengan kesejahteraan rakyat Selangor yang perlu usul ini dibahas di DNS, dan

4. Sepertinya usul ini cuba merendahkan martabat para adun, meremehkan institusi Dewan yang mulia dan cubaan menipu rakyat Selangor.

Berikutan itu beliau merasakan Speaker telah ‘berat sebelah dalam isu ini.

Bagi Azmin, nampaknya mudah dia menepis kepentingan rakyat dalam isu air ini apabila mengatakan skim pemberian air percuma kepada rakyat Selangor bagi 2017 dan tahun seterusnya, bergantung kepada kemampuan kewangan kerajaan negeri.

Kini sudah dibayangkan oleh Azmin bahawa rakyat Selangor akan berputih mata dengan dasar kebajikan yang diperkenalkan oleh Besar Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Sebab Azmin beri ialah  skim yang diperkenalkan sejak 2008 itu membabitkan jumlah peruntukan besar.

"Untuk 2016 kita akan teruskan (skim air percuma) seperti yang kita umumkan dalam bajet sebelum ini kerana kita sudah memperuntukkan RM170 juta bagi tujuan itu. Bagaimanapun untuk tahun seterusnya (selepas 2016) kita akan lihat kemampuan kerajaan negeri memandangkan kos untuk skim itu, agak tinggi," katanya pada SDN itu.
.
Azmin (PKR-Bukit Antarabangsa) berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Tiew Way Keng (DAP-Teratai) mengenai sama ada kerajaan akan meneruskan pemberian air percuma kepada rakyat Selangor dalam tempoh 5 tahun akan datang.

Kini rakyat Selangor boleh menilai apa sebenarnya ‘negeri KEBAJIKAN’ yang diamalkan oleh PKR, DAP dan PAS di Selangor.


Dan dalam kedudukan sebegini, ke mana lagikah mereka boleh berharap dan mengadu nasib?

Water Politics – Counting The Costs


Azman Ujang (Posted on 12 November 2015 - 05:52pm)

ONE of the worst effects of the Barisan Nasional losing power in Selangor to Pakatan Rakyat since 2008 has been the haggling over control of the state's water assets, which at times have even put the state, Kuala Lumpur and Putrajaya on the brink of a crippling water crisis.

It all started when early into his administration, the then Selangor mentri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim decided on what he called the restructuring of the state's water assets for "better services and lower tariffs".

He made it seem like his pet project and was even obsessed with it at times, even to the extent of having an axe to grind with the federal government for privatising the assets and granting four concession companies to run Selangor's water in 2004.

Because Selangor is the country's most developed state and key industrial hub with already superb infrastructures, he could afford to spend a lot of time on this, unlike his counterparts in largely rural-based states like Sabah and Sarawak – which are still grappling with basic needs like roads, water supply and electricity.

And that's what Khalid did for most of the six years he was MB.


A key issue with the concessionaires was overpricing and striking willing buyer willing seller deals, while between the state and federal governments, they were over legal and land matters.

Finally in February last year, the deal was struck with the signing of a memorandum of understanding (MoU), allowing the Selangor government to take over the equity of the four concession companies.

To show how relieved the federal government was with the end of the protracted tug-of-war, Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak, then deputy prime minister Tan Sri Muhyiddin Yassin and Chief Secretary to the Government Tan Sri Dr Ali Hamsa were present when Khalid and Energy, Green Technology and Water Minister Datuk Seri Dr Maximus Ongkili signed the MoU in Putrajaya.

But cracks began to appear within the Selangor government quite soon after, with internal efforts under way to replace Khalid as MB, and concerns were expressed about the fate of the water deals.
These worries were not unfounded because in March this year, Mohamed Azmin Ali (who took over from Khalid in September last year) revoked the water supply industry agreement, accusing the federal government of breaching the pact on matters concerning land acquisition.

For a while, what I called in several previous columns on this issue as Selangor's water chronic politics that Khalid started, seemed to worsen as both sides traded barbs.

Ongkili told Parliament in June that the restructuring exercise could not be fully resolved yet following the Selangor government's failure to fulfil the conditions in the master agreement with the federal government.

But it was not all doom and gloom. Common sense, which is not at all common among politicians on both sides of the political divide, did prevail. Azmin, when presenting Selangor's 2016 Budget on Oct 30, announced that the state government had finalised the takeover of water services two weeks earlier.
As Azmin put it, the water industry is now back in the ownership of the Selangor people, which means the agreement with the federal government is back on track.

The Selangor government takes over lock, stock and barrel assets and liabilities worth RM9.65 billion while the federal government has injected RM2 billion to facilitate the takeover exercise.

Of the RM2 billion from the federal government, RM1.68 billion has gone into paying the shareholders of three of the four concessionaires – Puncak Niaga Sdn Bhd, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) and Konsortium Abbas Sdn Bhd, while talks with the fourth concessionaire, Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) have broken down after it rejected the RM250 million valuation offer by the state government.

But the biggest cheer out of all the mess created by Selangor's water politics should be for the Langat 2 water treatment plant, whose construction has now begun in earnest after a long delay.

This all too vital project initiated by the federal government to cater to rapidly growing clean water demands of Selangor, Kuala Lumpur and Putrajaya up to the year 2025, should have been completed in 2013, if not for Khalid's refusal to grant a development order for construction to start.
It has been used as a pawn in the negotiations by Selangor in the takeover of the assets instead of being treated as a separate issue given its critical importance.

Giving credit where it's due, Putrajaya has always given the highest priority to the Langat 2 plant, costing about RM2 billion that will treat raw water pumped by pipelines from Sungai Pahang hundreds of kilometres away.

Federal ministers and officials have openly expressed their exasperation against Selangor's apparent game of political one-upmanship, over the development order and land approvals, and other permits connected to the project.

Their worst fears were confirmed when residents and industries had to endure a spate of water rationing in the past few years with the more critical one occurring early last year.

One major multinational food and beverage manufacturer in Shah Alam reported losses running into RM15 million daily during the height of the water disruptions.

This single act of not signing that piece of paper called "development order" has also proven to be very costly indeed for the taxpayers too, plus the loss of new wealth to Selangor's economy.

Azmin announced in his budget speech that the state government would fund the construction of two water treatment plants, costing about RM800 million to mitigate water shortage, while waiting for the completion of Langat 2.

And the bad news is that due to all the delays, the new date for Langat 2 to be fully operational has now been set for 2019, six years later than the original schedule. Overall, its construction has reached only 20%.

A senior Ministry of Energy, Green Technology and Water official told me that besides the RM800 million to be spent by the Selangor government for the two plants, the federal government itself has used up RM1 billion for mitigation projects to upgrade capacity at existing treatment plants, in order to prevent supply shortages.

"This means the RM1.8 billion from both governments is enough to build another treatment plant of the size of Langat 2 to cater to Malacca, Negri Sembilan and Johor combined. Or for another three states of Kelantan, Terengganu and Pahang, or even Sabah and Sarawak," the official said.
On top of that, he said, because of the delay of Langat 2, some 800 projects were deferred in Selangor due to the shortage of treated water.

"You can imagine the losses to the economy and equally important, thousands of job opportunities lost," he added.

Actually, the takeover of the water assets by the Selangor government that ended the federal government's privatisation effort, is fraught with ironies and uncertainties.

In the first place, the privatisation was done due to the inefficient ways of the then government entity, Jabatan Air Selangor in managing the state's water supply. Suffice to say, the privatisation effort has achieved its objective with much greater efficiency under the concession companies.

They would have even been more efficient had it not been for political interference by the state.
What Khalid once described as "better services and lower tariffs" shall remain a pipe-dream because Azmin has already talked about the need to increase water tariffs following the takeover of the concessionaires by the new government-owned, Air Selangor.

Can another government department be more efficient than a private company?

And to top it all, how could the Selangor government monetise its assets or ensure return on investment with its free water policy for the first 20 cubic metres of consumption?

This free water of the Khalid era has led to consumers' habit of wasting this vital resource, and if you ask me, this policy should go. It's free for consumers but let's not hide the fact that the Selangor government is paying heavily to the concessionaires all this while. Again, it's the taxpayers' money.
Water is life and no one minds paying for it.

Let's once and for all, stop playing politics over water because if there's a water crisis, needless to say, it's the mother of all crises.

The Sun

Thursday, November 12, 2015

Rakyat Selangor Tanggung Rugi RM800 Juta, Tarif Air Tetap Naik…


"Bila akhirnya kerajaan negeri setuju ia (Langat 2) diteruskan, rakyat akhirnya juga terpaksa tanggung (kerugian) RM800 juta (untuk pembinaan loji rawatan air baharu)."
- Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar

Apakah nasib rakyat Selangor...

Mereka bukan sekadar akan dibebani dengan kos sara hidup apabila Kerajaan Selangor tetap akan menaikkan tarif air setelah proses pengambilalihan keempat-empat syarikat konsesi air di negeri itu selesai.

Tidak setakat itu sahaja, tindakan Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali yang sering menangguhkan pelaksanaan projek Langat 2 menyebabkan negeri itu kerugian RM800 juta.
 
Ini kerana, dua loji rawatan air baharu terpaksa dibina sementara menunggu projek Langat 2 siap pada 2019.

Menurut Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor Datuk Seri Noh Omar, hanya disebabkan politik dan kerajaan negeri tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan Persekutuan sebelum ini, projek Langat 2 yang sepatutnya boleh siap pada 2014 terpaksa tertangguh sehingga 2019.

"Bila akhirnya kerajaan negeri setuju ia (Langat 2) diteruskan, rakyat akhirnya juga terpaksa tanggung (kerugian) RM800 juta (untuk pembinaan loji rawatan air baharu)," katanya kepada pemberita semalam.


Noh berkata demikian mengulas kenyataan Azmin pada Isnin lepas, bahawa kerajaan Selangor akan membina dua loji rawatan air baharu bernilai RM800 juta mulai tahun depan, sementara menunggu projek Langat 2 yang dijangka siap pada 2019.

Dua projek berkenaan ialah Loji Rawatan Air Semenyih 2 di Jenderam Hilir dan Loji Rawatan Air Labohan Dagang di Kuala Langat.

Mohamed Azmin dilaporkan berkata projek berkenaan bagi mengurangkan krisis kekurangan bekalan air terawat untuk keperluan rakyat dan industri di negeri itu.

Langat 2 adalah sebahagian daripada Projek Pemindahan Air Mentah yang akan merawat 1.89 bilion liter air mentah untuk disalurkan ke Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya sehingga 2025.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili sebelum ini dilaporkan, berkata kelewatan projek Langat 2 kerana kerajaan Selangor mengarahkan agensi dan pihak berkuasa tempatan menangguhkan pengeluaran segala kelulusan dan permit untuk pembinaan loji itu sehingga penstrukturan semula industri air di Selangor dimuktamadkan.

Penstrukturan semula industri air di Selangor dimuktamadkan pada 8 September lepas.


Dalam konteks tarif air, walaupun Azmin memberi jaminan kenaikan tarif ini tidak akan membebankan rakyat negeri Selangor, ia tetap memberi kesan besar bukan sahaja rakyat biasa tetapi juga kilang dan premis lain yang menggunakan kemudahan itu.

Semalam Azmin berkata, pasti  akan ada kenaikan tarif air ini kerana kos bagi proses pengambilalihan itu adalah untuk memastikan perkhidmatan air berkualiti dan efektif.

Pengerusi Majlis Belia Daerah Kuala Langat, Hafez Shuriddin semalam meminta kerajaan PKR Selangor menimbangkan semula cadangan menaikkan tarif air kerana tindakan itu hanya akan membebankan golongan rakyat berpendapatan rendah.

Tindakan itu katanya, juga tidak sejajar dengan konsep Negeri Berkebajikan yang dilaungkan sebelum ini.

Beliau berkata, tindakan kerajaan negeri itu hanya akan menyusahkan rakyat yang kini dibelenggu dengan kos hidup yang tinggi.

“Skim air percuma yang dilaksanakan sebelum ini juga dilihat gagal kerana banyak golongan sasar yang tidak menikmatinya, kini dibebankan pula dengan kenaikan tarif air,” katanya kepada SelangorPost.

Sehingga kini hanya Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) masih dalam proses rundingan pengambilalihan, manakala proses bagi tiga lagi konsesi iaitu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Konsortium ABBAS Sdn Bhd (ABBAS) dan Puncak Niaga Holding Berhad (PNHB) berjaya diselesaikan.

"Bagaimanapun kita jamin kenaikan tarif ini tidak akan membebankan rakyat negeri Selangor," katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, di Shah Alam semalam.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan tambahan Mat Nadzari Ahmad Dahlan (BN-Batang Kali) berkaitan kenaikan tarif air di Selangor.

Katanya, sebelum ini, kerajaan negeri telah menawarkan RM250 juta kepada SPLASH namun jumlah tersebut ditolak syarikat berkenaan.

"Tempoh rundingan untuk pengambilalihan SPLASH akan berakhir September 2016 dan kerajaan negeri akan pastikan proses tersebut selesai dalam tempoh tersebut.

"Berhubung perkara itu, kerajaan negeri telah melantik penilai bebas untuk melihat apa nilai yang adil untuk mengambil alih syarikat konsesi air berkenaan," katanya.

Azmin berkata kos pengambilalihan tiga syarikat konsesi lain adalah berjumlah RM1.68 bilion yang mana Puncak Niaga Holding Berhad (PNHB) sebanyak RM1.07 bilion, Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) (RM0.52 bilion) dan Konsortium ABBAS Sdn Berhad (ABBAS) (RM0.09 bilion).

Tuesday, November 10, 2015

Lapan Kerusi PAS Di Selangor – DAP Pun Tidak Yakin Kepada AMANAH


Apa mainan Parti Amanah Negara (AMANAH) dan DAP dalam isu lapan kerusi PAS di Selangor?

Amanah yang mendakwa ia parti progresif Islam kini menggunakan DAP untuk menyerang PAS. Perbuatan seperti ini tidak wajar sama sekali.

Sanggup AMANAH melakukan kerja yang tidak sewajarnya dibuat,  jika benar ia sebuah parti Islam seperti PAS.

Malah dengan menjadi jurucakap dan menyokong tindakan DAP, pemimpin AMANAH Selangor ‘bermain api’ untuk membakar bukan sahaja PAS tetapi dirinya sendiri.

Memang tidak salah untuk ‘mengajar PAS’ supaya sedar diri tentang kedudukannya di Selangor, namun bersubahat dengan DAP adalah ‘game’ yang sangat berbahaya kepada orang Islam.

Benar apa yang dikatakan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Dr Wan Nik Wan Yusoff pada Sabtu (7 November 2015) bahawa kenyataan DAP yang bercadang untuk bertanding lapan kerusi PAS di Selangor disifatkan sebagai taktik untuk memecah undi PAS di kawasan tersebut.

Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Kelantan itu mengulas mengenai tindakan DAP yang bercadang bertanding di lapan kerusi PAS di Dun Selangor pada PRU14.


Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua didakwa sebagai berkata, keputusan akan dimaklumkan kemudian selePAS perbincangan mesyuarat Pakatan Harapan Selangor diadakan, sama ada DAP akan bertanding untuk semua kawasan tersebut ataupun beberapa daripadanya.

Lapan Dun tersebut ialah Taman Templer, Lembah Jaya, Paya Jaras, Sri Serdang, Meru, Chempaka, Dusun Tua dan Tanjung Sepat.
                                                         
“Ia sangat difahami kerana PAS menang pada PRU13 lalu adalah sumbangan pengundi bukan Melayu. Jika DAP bertanding di kawasan itu, bagi DAP, mereka akan dapat undi itu dan pengundi tidak akan mengundi BN, maka PAS akan peroleh undi Melayu sahaja. Itu yang tersirat,” katanya.


Beliau mengulas kenyataan Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara Khalid Samad yang menafikan tindakan DAP untuk bertanding di lapan kawasan di Selangor disebabkan oleh kurang keyakinan kepada rakan baru mereka iaitu Amanah, tetapi sebaliknya tidak yakin langsung dengan PAS.

“Bagi berdepan taktik DAP ini, PAS Selangor seharusnya menggunakan pendekatan yang mesra dan berkebajikan kepada pengundi tanpa batasan kaum.

“Malah peranan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) juga perlu lebih aktif bagi menawan hati budi pengundi bukan Melayu,” katanya.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh NikAbdul Aziz, menganggap kenyataan Khalid itu sebagai  “Tiada apa yang menarik,”.

Menurutnya, jika Khalid mengatakan DAP bertanding disebabkan oleh kurang keyakinan dengan PAS, maka PAS juga bertindak dengan alasan yang sama.

“PAS pun akan bertanding di kawasan DAP dengan alasan sama. DAP bukan lagi rakan tahaluf PAS. Bahkan bagi PAS, DAP terbukti sebuah parti yang panas, yang bersifat memaksa.

“Halau hudud masuk parlimen. Halau PAS dari Pakatan Rakyat (PR). Sekarang halau PAS dari kerajaan Selangor. Politik ‘big bos style Amerika’ ini orang tidak boleh pakai di Malaysia,”katanya pada Sabtu (7 November 2015).

Apakah PAS bimbang dan gentar dengan taktik yang dimainkan oleh dua sahabat dalam Pakatan Harapn ini?

Bagi Nik Abduh, PAS tidak gentar dengan apa sahaja halangan yang sedang didepani kini malah PAS sentiasa positif dengan polisi perjuangan sedia ada.

“Semakin hari PAS semakin positif di mata rakyat. Ini adalah hasil polisi sederhana yg dipraktikkan oleh PAS yang mengelak kepanasan politik yang tidak terkawal,”katanya.

Dalam isu ini, persoalan menarik yang dikemukakan  oleh Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar NikAbdullah kelmarin (8 November 2015)  ialah kenapa  AMANAH tidak mahu bertanding di lapan kerusi di Selangor itu?

Kenapa biarkan DAP akan bertanding di kerusi berkenaan?

"Jika benar hilang keyakinan terhadap PAS, maka DAP sepatutnya membuat keputusan sebaliknya dan bekerjasama dengan rakan komponennya dalam Pakatan Harapan itu. Kalau hilang keyakinan, dia (DAP) patut bagi laluan kepada Amanah".

Bagi PAS, ia yakin dapat mempertahankan lapan kerusi DUN Selangor miliknya walaupun bakal ditandingi DAP pada pilihan raya umum akan datang.


Sebelum ini PAS telah berulang kali menyatakan tidak pernah berganjak daripada perjuangan mengekalkan kerusi milik parti itu termasuklah pada PRU14.