Wednesday, June 15, 2016

Azmin Sokong AMANAH, Perang Psikologi Khairy Kantoi?


"...turun berkempen hari-hari adalah cara UMNO. Apabila ada pilihan raya kecil baru nak turun (padang), baru nak tengok orang kampung...kerajaan Selangor membantu rakyat negeri itu secara berkesan sejak 2008."

"Media tanya saya, Khairy Jamaluddin tanya saya mana pergi Azmin Ali dia tak datang maknanya dia tak sokong Amanah dan Pakatan Harapan.

""Itulah mentaliti Umno. Saya tak payah pulun kerja di Sungai Besar semata-mata kerana PRK. Kita dalam kerajaan negeri sebelum ini dari 2008, atas semangat Pakatan Rakyat dan sekarang Pakatan Harapan, kita kerja sepanjang masa sama ada pilihan raya, tak ada pilihan raya kita turun kerja beri khidmat kepada rakyat.”

Itulah penegasan yang dibuat oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjawab kritikan dan tuduhan mengenai ketidakhadirannya berkempen dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Kata Azmin, turun berkempen hari-hari adalah cara UMNO. “Apabila ada pilihan raya kecil baru nak turun (padang), baru nak tengok orang kampung," katanya.

Sebaliknya menurut  Azmin kerajaan Selangor membantu rakyat negeri itu secara berkesan sejak 2008. Pada majlis itu juga Azmin menyerahkan peruntukan bernilai RM30,000 untuk Masjid Binjai Jaya. Permohonan mendapatkan peruntukan itu dibuat sebelum musim pilihan raya kecil akan diadakan.

Kemunculan Azmin petang semalam adalah yang pertama untuknya sejak hari penamaan calon pada 5 Jun lalu.


Ketiadaan Azmin berkempen di kawasan berkenaan sebelum ini menyebabkan sesetengah pihak termasuk PAS dan Umno mendakwa ADUN Bukit Antarabangsa itu tidak memberikan sokongan padu kepada AMANAH.

Pada 10 Jun lalu, Khairy mengemukakan tanggapanya pada satu majlis: "Menteri Besar tidak menunjukkan komitmen kepada kawasan Sungai Besar.”

Sebaliknya, Khairy berkata perdana menteri, timbalan perdana menteri dan menteri-menteri lain datang ke Sungai Besar menunjukkan komitmen mereka terhadap pilihan raya kecil ini.

"Saya lihat tiap-tiap hari ada seorang menteri datang, saya rasa timbalan perdana menteri hampir setiap hari di Sungai Besar. Maka pilihan satu saja kalau kita nak pilih calon yang menunjukkan komitmen dengan kehadiran menteri, kalau kita menang akan terus menyokong rakyat Sungai Besar," katanya.

"Saya rasa selepas media melaporkan ucapan saya hari ini, esok menteri besar Selangor akan datang," kata Khairy lagi.


Berucap di Majlis Iftar Perdana Bersama Menteri Besar di Sungai Panjang di Sungai Besar semalam, Azmin berkata, beliau tidak turun berkempen di Sungai Besar dan Kuala Kangsar disebabkan perlu mengiringi Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam program bersama rakyat hampir setiap malam pada bulan Ramadan.

"Sebagai menteri besar saya bertanggungjawab untuk mengiringi tuanku. Pada malam ini (semalam) tuanku di masjid Jeram. Saya bisik pada tuanku malam tadi izinkan patik turun ke Sungai Besar dan tuanku perkenankan saya turun. InsyaAllah Jumaat saya akan turun lagi, Khamis di Kuala Kangsar," katanya.

Lagipun, menurutnya, beliau sentiasa turun padang untuk bertemu rakyat walaupun tanpa pilihan raya.

Bukan sekadar turun padang, Azmin turut menegaskan sokongannya terhadap calon Parti Amanah Negara (Amanah), Azhar Ab Shukur.

"Saya percaya dengan latar belakang agama, kredibiliti dan latar belakang keluarga, Ustaz Azhar akan dapat menjadi suara kita di Parlimen Sungai Besar," katanya.

Kepada calon Pas beliau turut berharap dapat terus menyembung persahabatan.

"Dr Rani, jangan sedih, kita masih rakan di Dewan Undangan Negeri, anda telah menyumbang banyak saya berdoa agar anda akan terus berjaya dan menyumbang," katanya

Selain Dr Rani, Azhar berdepan saingan daripada calon BN Budiman Mohd Zohdi untuk mengisi kekosongan ditinggalkan arwah Datuk Noriah Kasnon.

Kini Azmin sudah menyatakan dengan jelas, beliau menyokong calon Pakatan Harapan dalam PRK itu selepas mengadakan perbincangan panjang lebar.

Bagaimanapun Azmin tidak mengetepikan terus lawan AMANAH dari PAS, Dr Rani Osman, yang dianggapnya seorang rakan di DUN Selangor.

"Saya doakan dia (Dr Rani) terus maju untuk sama-sama dalam satu tekad melawan kezaliman di Putrajaya," katanya. Di majlis anjuran Pakatan Harapan itu, Dr Rani turut hadir kerana beranggapan ia terbuka untuk semua.

Katanya, Dr Rani telah banyak membantu menyokong dasar-dasar kerajaan negeri sejak 2008.
Walaupun bersaing dalam pilihan raya kecil kali ini kehadiran Dr Rani disambut mesra oleh pemimpin dan penyokong Pakatan Harapan.


Pilihan raya kecil Sungai Besar - dan Kuala Kangsar - akan diadakan serentak pada 18 Jun ini.

No comments: