Thursday, October 9, 2008

ANNUAR MULAKAN PERANG SEMULA!

Nampaknya perang politik antara UMNO dan Pas Kerajaan sudah bermula apabila isu tender menjadi pembuka langkah.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Tan Sri Annuar Musa mengecam Pas Kelantan yang dififatkannya sebagai pengamal pemberian tender projek, tender balak, kontrak atau jawatan kepada anak-beranak dan kroni politik.

Annuar berkata, kontroversi pelantikan menantu Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Perbadanan Menteri Besar Kelantan merupakan satu isu yang masih belum selesai sehingga kini.

Katanya: “Sebagai bukti isu kontroversi yang melibatkan pelantikan menantu beliau, Ir Abdul Ariffahmi Abul Rahman masih lagi belum terjawab. Anak beliau juga ditempatkan di Perbadanan Kemajuan Iktisad negeri Kelantan (PKINK) dan Majlis Perbandaran Kota Bharu.

“Besan di DUN dan banyak lagi. Tanah-tanah kerajaan dan rezab haiwan telah diberikan kepada orang parti tanpa tender. Tanah dan kawasan balak diberikan kepada proksi sehingga tercetus perbalahan dan dikatakan berlaku jenayah termasuk kes pembunuhan yang kononnya berpunca daripada kroni Pas.”

Bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah itu berkata demikian mengulas mengenai kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahu pemberian tender bagi projek-projek Kerajaan Pusat hendaklah dibuat berdasarkan kelayakan dan keupayaan kontraktor, bukan kerana fahaman politik.

Beliau berkata, kerajaan Pas pimpinan Menteri Besar Kelantan itu juga telah menggunakan akta pengambilan tanah untuk mengambil tanah rakyat bukan untuk kepentingan awam tetapi untuk kepentingan perniagaan orang Pas.

“Oleh itu Nik Aziz elok melihat sekelilingnya terlebih dahulu sebelum mengkritik orang lain,” ujar beliau lagi.

Nik Aziz sebelum ini mendakwa banyak projek-projek besar Persekutuan di negeri-negeri diberi kepada kroni dan mereka yang kurang kemampuan.

“Ini adalah salah satu punca mengapa projek-projek tersebut gagal atau tidak sempurna, sebab semua diberi kepada mereka yang sama parti,” katanya.,

Menurut Nik Aziz, kegagalan pelbagai projek Kerajaan Pusat di Kelantan dan negeri lain adalah berpunca daripada pemberian tender projek secara tidak telus.

Nik Aziz mendakwa pentadbiran negeri Kelantan di bawah pimpinan Pas, kita bersifat menyeluruh dengan pelbagai jawatan dalam pentadbiran diberikan sama rata secara adil tanpa mengira warna kulit dan fahaman politik.

Ketua Dewan Pemuda Pas Terengganu, Azman Shapawi Abdul Rani menyokong Nik Aziz dengan mengatakan kerajaan sebenarnya tidak mengamalkan sistem tender terbuka, menyebabkan kontraktor kurang berkelayakan mendapat tender yang ditawarkan dengan mengambil kira sokongan mereka kepada parti pemerintah.


“Pembahagian kontrak kerajaan sepatutnya diputuskan secara telus oleh Jawatankuasa Tender dan setiap kontraktor yang menyertai tender perlu dinilai dari segi kelayakan dan kemampuan melaksanakan projek, bukannya kepentingan politik,” katanya.
Berikutan itu, Annuar mengatakan Nik Aziz tidak mempunyai hak atau kewibawaan untuk menegur kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam hal pembahagian tender.

Katanya, Nik Aziz tidak mempunyai hak untuk berkata demikian kerana kerajaan Pas pimpinan beliau mengamalkan konsep tersebut.

“Nik Aziz tidak ada wibawa untuk menegur kerajaan BN dalam hal tender,” katanya seperti dilaporan Sinar Harian.

No comments: