Friday, October 10, 2008

Jom Sokong Utusan Malaysia

MARI GANYANG TERESA (1)

Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok sedap sungguh kalau mengata orang.
Itulah, namanya mulut cabul.
Hati-hati berkata-kata Teresa, cakap pandang-pandang.
Selepas membuat gempar beberapa ketika kini dia mulai takut bayang-bayang sendiri.
Itulah perangai Teresa. Kini mahu upah pengawal peribadi.
Hakikatnya, diia takut pada siapa?
Teresa berkata beberapa hari lalu beliau berhasrat mengupah pengawal peribadi dan memasang kamera litar tertutup (CCTV) di rumah ibu bapanya.
Beliau mendakwa keselamatan beliau serta keluarganya kini terancam.

Beliau berkata langkah itu berikutan kejadian pada 27 September lalu, apabila kediaman ibu bapanya di Taman Rainbow di sini dibaling bom molotov koktail.

"Saya telah dinasihatkan polis supaya menjaga diri serta berhati-hati memandangkan pelbagai perkara buruk dan reaksi negatif yang dilemparkan terhadap saya setelah isu saya (berhubung laungan azan) diperbesar-besarkan.
"Saya berterima kasih atas keprihatinan pihak polis dalam memastikan keselamatan kami terjaga. Kami diberitahu, polis turut mempertingkatkan rondaan mereka," katanya.
Reti jugak dia berterima kasih kepada polis.
Tapi Teresa jangan buat tuduhan macam-macam.
Hei Teresa, kau bukan saja cabul mengenai isu laungan azam. Sebelum ini mulut cabul itu juga yang mendakwa kononnya wanita yang kena ketuk ketampi itu warga China.
Teresa cuba menafikan tuduhan bahawa beliau pernah membuat dakwaan tidak benar di Parlimen berhubung isu wanita China dibogelkan di pusat tahanan polis, sedangkan siasatan mendapati wanita itu ialah wanita Melayu.

“Tengoklah mereka, orang UMNO memang macam ini, saya tidak pernah berkata bahawa wanita berbogel dalam VCD itu adalah wanita warga China,” katanya.
Hei Teresa, kerana ‘keChinaan’ kau itu tebal, kau kata macam-macam.
Akhirnya terbukti bukan warga China. Malaysia dapat malu kerana perbuatan kau.
Buat malu je....kerajaan terpaksa hantar rombongan meminta maaf yang tidak ada kena mengena pun dengan kerajaan negara China.
Teresa juga berkata, beliau tidak takut jika disaman oleh Utusan Malaysia. “Samanlah, ISA pun saya sudah pernah masuk, takut apa lagi saman daripada Utusan Malaysia?,” katanya.
Akhirnya bukan Utusan Malaysia yang menyaman Teresa tetapi semalam Teresa memfailkan saman terhadap Utusan Melayu (M) Bhd. dan kolumnis, Mohd. Zaini Hassan. Dia menuntut ganti rugi RM30 juta kerana didakwa menerbitkan artikel berunsur fitnah terhadapnya.
Teresa mendakwa artikel bertajuk `Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya’ dalam Utusan Malaysia pada 10 September lalu diterbitkan dengan niat jahat.
Artikel itu juga didakwa diterbitkan dengan niat dan tujuan memperkecilkan beliau secara peribadi dan rasmi termasuk sebagai Ahli Parlimen, ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan anggota Exco kerajaan negeri Selangor.

Writ saman itu difailkan melalui firma guaman, Tetuan S. N. Nair & Partners di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini pada pukul 8.42 oagi ini.
Teresa selaku plaintif menamakan Utusan Melayu defendan pertama dan Mohd. Zaini yang juga Pengarang Utusan Malaysia akhbar tersebut defendan kedua.

Perlukah kita duduk diam dan tidak pertahankan Utusan Malaysia dalam soal ini?
Marilah ramai-ramai kita ganyang Teresa dalam apa juga bentuk untuk menyedarkan beliau betapa lukanya hati orang Melayu dan Islam di negara ini.
Perbuatannya yang melampau perlu diperangi habis-habisan.

(Ikuti Bahagian Kedua esok)

No comments: