Saturday, March 27, 2010

Siapa rakus dengan balak Kelantan?

Mana satu ni Wan Ubaidah?

Kata ada pihak rakus menebang balak.

Pada ketika yang sama mengatakan pada 2009, sebanyak RM52 juta hasil melalui perhutanan berjaya dikutip termasuk cukai dan royalti.

Beliau juga meminta semua pihak membanteras penerokaan hutan.

Di Kelantan, siapa yang rakus dan mendapat untung dari balak?

Cakap tu pandang-pandang jangan nanti air didulang yang ditepuk memercik ke muka sendiri.
Pengerusi Jawatan Kuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan, Kerajaan Negeri Kelantan, Wan Ubaidah Omar semalam mencadangkan rakyat di negeri ini menanam semula pokok kekal (balak).

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan (ADUN) Kijang berkata, dengan menjadikan konsep ‘1 Bayi 1 Balak’, ia mungkin dapat memberi kesan terhadap penanaman semula pokok balak yang rakus diterokai sekarang ini.

“Saya merayu rakyat di negeri ini supaya sama-sama membanteras penerokaan hutan dan usaha menyemai minat menanam pokok kekal boleh disemai di kala-ngan kanak-kanak.

“Jika rakyat di negeri ini menanam pokok kekal ini sekarang, bayangkan keadaan sekeliling bumi hijau dalam tempoh lima hingga 30 tahun akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Sambutan Hari Perhutanan Sedunia Ke-39 Peringkat Negeri Kelantan di Perdana Resort, Pantai Cahaya Bulan, di sini, semalam.

Beliau berkata, melalui Program Penanaman Pokok Hutan (ru dan bakau) sejak tahun 2000 hingga tahun lalu di Kelantan iaitu sebanyak lebih 31,000 pokok ru ditanam di persisiran pantai, ia membantu mengurangkan pemanasan global yang berlaku sekarang.

Menurutnya, Kerajaan Negeri sentiasa memberi sokongan terhadap jabatan perhutanan memandangkan ia turut memberi kutipan hasil terhadap sumber ekonomi di negeri ini.

“Pada 2009, sebanyak RM52 juta hasil melalui perhutanan berjaya dikutip termasuk cukai dan royalti dan ia menunjukkan sumber hutan memainkan peranan utama,” katanya.

Katanya, usaha pemuliharaan dan pemeliharaan hutan di negeri ini penting, malahan rakyat turut digesa supaya tidak menerokai hutan sewenang-wenangnya bagi kepentingan diri.

No comments: