Wednesday, June 14, 2017

FGV - PPBM, NGO Minta Isa Letak Jawatan, ANAK Sokong SPRM Siasat


Memorandum mendesak Tan Sri Mohd Isa Samad melepaskan jawatan Pengerusi Felda Global Ventures Holding Berhad (FGV) dibuat semalam oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Pertubuhan Peneroka Rakyat Malaysia (Peneroka).

Memorandum bersama itu bertujuan mendesak Mohd Isa meletakkan jawatan serta merta tanpa perlu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Jika Mohf Isa gagal berbuat demikian, Bersatu dan Peneroka akan menyerahkan satu lagi memorandum kepada Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak untuk mendesak beliau memecat Isa.

"Kerugian FGV sebanyak  RM13.4bilion sejak 2012 itu sudah cukup untuk Tan Sri Mohd Isa mengundurkan diri kerana gagal menguruskan FGV dan Felda dengan baik," ujar kenyataan bersama itu.

Penyerahan memprandum itu bersaksikan kehadiran lebih kurang 30 penyokong kedua pihak berkumpul di hadapan bangunan  Menara  Felda  jam 1 tengah hari semalam.

PPBM diwakili Pengerusi Task Force Felda Wan Mohd Shahrir Wan Abdul Jalil dan Presiden Peneroka Junaidy Jamaluddin yang menyerahkan memorandum itu kepada Pengarah Urusan Bahagian Komunikasi FGV Ariff Ahmad Yeop di perkarangan Menara  Felda.

Wan Mohd Shahrir berkata, Pengerusi FGV itu harus mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam kemelut membabitkan kerugian FGV dan anak syarikatnya Delima Oil Products Sdn Bhd bukannya mengambil keputusan mengarahkan empat pegawai kanan pengurusan bercuti.


Sementara itu, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) mengalu-alukan dan menyokong penuh siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kemelut FGV.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, SPRM perlu menyiasat sejauh mana kebenaran isu rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa membabitkan beberapa tokoh penting Felda dan FGV serta anak-anak syarikat yang tular di media sosial.

"Jika terbukti mana-mana individu didapati ada asas kepada perilaku rasuah, heret mereka ke muka pengadilan, tanpa mengira latar belakang dan kedudukan mereka.

"Tanpa prejudis, Mohd  Isa, Pengerusi FGV paling banyak dikaitkan dengan dakwaan rasuah yang tular di media sosial," tegasnya dalam satu kenyataan.

Dalam perkembangan berkaitan, SPRM memberitahu Mohd Isa dan Presiden Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) FGV, Datuk Zakaria Arshad antara mungkin dipanggil bagi membantu siasatan berhubung kemelut FGV.

Kedua-duanya antara lebih 50 individu yang telah dikenal pasti untuk dipanggil ekoran krisis FGV yang menyaksikan empat pengurusan kanan syarikat dipaksa bercuti berkuatkuasa serta-merta, 6 Jun lalu.

Siasatan awal FGV mendapati wujud unsur salah laku dan tidak mengikut prosedur berkaitan isu tunggakan bayaran syarikat Safitex bagi produk Delima Oil Products (DOP).

ANAK, ujar Mazlan, menegaskan kembali gesaan supaya Audit Pengurusan dan Suruhanjaya Bebas dibentuk bagi mengenal pasti punca 'kehilangan' berbilion wang Felda.

"Ia boleh membantu SPRM dan sekali gus memulihkan keyakinan masyarakat Felda terhadap Felda dan FGV. ANAK mencadangkan agar tokoh-tokoh seperti bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang dan bekas Pengerusi Felda, Tan Raja Alias dapat dilibatkan sama.

"ANAK mengharapkan pelantikan Datuk Sri Idris Jala sebagai 'orang tengah' mewakili kabinet tidak mengganggu usaha dan siasatan SPRM. Anak yakin sepertimana pepatah melayu, sepandai pandai tupai melompat, akhirnya, jatuh ke tanah jua," tegas Mazlan lagi.

Sebagai rekod pada 6 Jun lalu, empat pengurus kanannya termasuk Zakaria bercuti serta-merta bagi membolehkan siasatan dalaman dijalankan berhubung dakwaan salah laku urus niaga syarikat.

Selain Zakaria, tiga lagi individu terlibat ialah Ketua Pegawai Kewangan FGV, Ahmad Tifli Mohd. Talha; Ketua Pegawai Eksekutif FGV Trading, Ahmad Salman Omar dan Pengurus Besar Kanan Delima Oil Products Sdn Bhd Kamarzaman Abd Karim.

Pada keesokannya Zakaria tampil di ibu pejabat SPRM di Putrajaya dengan berbekalkan beberapa dokumen berhubung FGV dan beliau memberi keterangan kepada suruhanjaya itu antaranya mengenai isu tunggakan bayaran syarikat Safitex kepada anak syarikat FGV, Delima Oil Products.

Pada 8 Jun Idris Jala dilantik oleh kerajaan untuk membantu FGV bagi mencari penyelesaian berhubung isu arahan bercuti kepada empat pengurusan kanannya.

Pada 9 Jun sepasukan 25 pegawai SPRM menyerbu bangunan Felda dan mengambil masa selama lapan jam menyelesaikan urusan pengambilan dokumen di pejabat Zakaria yang berada di tingkat 45 bangunan Menara Felda di Ampang.


SPRM juga akan memanggil beberapa saksi termasuk pengurusan tertinggi FGV bagi melengkapkan siasatan berkaitan kemelut agensi itu.

No comments: