Tuesday, April 4, 2017

Razali Sertai PAS Terengganu, Gurauan Politik Apa Ini?


Permainan atau gurauan politik apa sedang dilakukan oleh pihak tertentu yang cuba menganggu-gugat kepimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Terengganu apabila mengatakan ketuanya, Datuk Razali Idris akan menyertai PAS.

Jangan kalutkan keadaan apabila PAS dan PKR sedang ‘berselisih’ sekarang sedangkan PPBM tidak ada kena mengena.

Hal perbalahan PAS dengan AMANAH dan permintaan pemimpin PAS agar digugurkan kerjasama dengan PKR tiada kena mengena dengan PPBM ‘baik yang hidup atau yang mati’.

Itu hal mereka.

Jangan pula kemarahan oleh pihak tertentu dalam dua parti berkenaan kepada PAS menyulitkan PPBM yang masih mahu bekerjasama dengan PAS, apa lagi di Terengganu tidak wajar dilakukan.

PPBM tidak kacau parti lain dalam hubungannya dengan PAS dan jika PAS mahu bekerjasama dengan PPBM, itu adalah sebaik-baiknya.

Lagipun kepimpinan tinggi PPBM belum buat keputusan mengenai kemungkinan kerjasama dengan PAS dan itulah sebaliknya.

Muktamar PAS di Kedah nanti akan membincangkan hubungannya dengan PKR dan tidak PPBM. Jadi janganlah dikalutkan dengan kerjasama PPBM dan PAS.

Semalam ditularkan bahawa Ketua Badan Pimpinan PPBM Negeri Terengganu – Datuk Razali Idris – akan menyertai PAS pada 7 April ini, gara-gara beliau akan berceramah sepentas dengan pemimpin PAS.

Apa salahnya, pemimpin PPBM, termasuk Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin  pun melakukan perkara sama. Juga Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz juga melakukan perkara yang sama, mengikut keperluan.

Tular tersebut berbunyi:


Jelas sekali perbuatan ini menentang kehadiran Razali ke Paka dan amatlah tidak adil sekiranya tanggapan dibuat sedemikian.

Juga mana ada berlaku PPBM Terengganu terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan Razali dan satu lagi dipimpin oleh Ketua Pendaftar (ahli) PPBM Terengganu?

Mereka elok sahaja pada mesyuarat pertama Badan Pimpinan PPBM Negeri Terengganu semalam dan sedang merancang program PPBM di Dungun dan bahagian-bahagian lain.
Kenapa ada fitnah sedemikian?

Jangan kerana ada ‘kemarahan’ dan ‘dendam lama’ terhadap seseorang di kalangan pihak tertentu, Razali mahu dijadikan.’kambing hitam’?

Razali dipilih oleh pucuk pimpinan PPBM bagi mengetuai Terengganu dan beliau mendapat sokongan semua bahagian.

Sewajarnya semua pihak – di kalangan penyokong pembangkang – memberikan sokongan kepada Razali demi menggerakkan PPBM untuk sama-sama menolak dan menjatuhkan Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

Mesyuarat pertama Badan Pimpinan PPBM Terengganu, semalam.
Tidak ada yang goyah atau rapuh dalam PPBM Terengganu dan sejak program BERANI BERUBAH di Ajil 16 Februari lalu, momentum PPBM semakin melonjak.

Alasan Razali yang mempunyai latarbelakang agama, dan turut menyertai Himpunan RUU355 di Kuala Lumpur dikatakan lebih yakin sekiranya PPBM bersama PAS di Terengganu dan tidak diterima pandangan itu tidak timbul sama sekali.

Apakah kononnya alasan sekecil ini akan merubah hati Razali untuk mengumumkan penyertaan beliau ke dalam PAS Jumaat ini?

Juga amatlah cetek kenyataan bahawa PAS juga tidak menolak untuk memberi ruang kepada bekas tokoh agama dari UMNO itu untuk bertanding diatas tiket PAS pada PRU yang akan datang.

Sumber dalaman PAS mana yang dipetik oleh mereka yang memulakan tular berkenaan sedangkan hakikatnya Razali bukan ‘syok sendiri’ ke majlis anjuran PAS berkenaan.

“Pesuruhjaya PAS Terengganu yang jemput saya beceramah dan saya sudah dapatkan kebenaran dari PPBM Pusat.

“Minggu lepas  saya jawab bersetuju tapi pagi tadi (semalam) saya dapat info yg gambar saya di letak sebagai bekas pimpinan UMNO. Saya minta mereka tukar kepada jawatan yangg saya diamanahkan sekarang oleh PPBM,” katanya.

Beliau tidak pasti pihak mana yang membuat tularan itu dan berharap ia tidak menjadi salah faham kepada penyokong PPBM dan PAS.

“Ia hanya jemputan untuk berceramah dan tidaklah sehingga masuk PAS,” tegas Razali.

No comments: