Monday, October 19, 2015

Apalah Azalina Ni...Usul Undi Tidak Percaya Memang Politik....


Apalah Azalina ni…perkara politik jangan dijadikan politik.

Apakah usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bukan isu politik?

Juga bukankah usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri sebagai isu yang sedang diperkatakan dan menjadi sesuatu yang menjadi kepentingan rakyat?

Semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk AzalinaOthman meminta agar usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan (PJS), Hee Loy Sian  tidak perlu dipolitikkan.

Beliau menganggap jika dipolitikkan khususnya oleh pihak-pihak berkepentingan, hanya bertujuan untuk mengelirukan rakyat.

Ilmu atau amalan mana Azalina pakai?

Benar mungkin usul ini tidak akan ke mana-mana tetapi ia memang isu politik dan berkepentingan.

Pada  persidangan Dewan Rakyat bermula hari ini, terdapat lima Rang Undang-Undang Kerajaan yang akan melalui bacaan pertama dan harus didahulukan.

"Nombor 1 dan 2 adalah Usul Kerajaan, nombor 3 hingga 6 adalah Rang Undang-Undang Kerajaan (bacaan kali yang kedua), nombor 7 hingga 28 adalah Usul Persendirian seperti yang disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat. Di samping itu, lima Rang Undang-Undang Kerajaan akan dibuat bacaan pertama pada hari tersebut.

"Justeru itu, pertimbangan mana-mana usul adalah tertakluk kepada Peraturan Mesyuarat 15 (1) yang menyatakan bahawa pada tiap-tiap hari persidangan mesyuarat, urusan Kerajaan hendaklah didahulukan daripada urusan-urusan lain," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, Loy Sian dilaporkan sudah mengemukakan notis kepada Parlimen untuk membentangkan usul tidak percaya terhadap Najib.

Menurut Azalina,  meskipun usul berkenaan sudah ada dalam kertas aturan mesyuarat namun ia diletakkan pada susunan ke-25 daripada keseluruhan 28 usul dan keadaan itu memungkinkan usul berkenaan tidak sempat dikemukakan dalam sidang kali ini.

Dalam pada itu, Azalina berharap agar mana-mana Ahli Parlimen sentiasa bertindak dengan mendukung prinsip kebertanggungjawaban khususnya dalam mengemukakan mana-mana Usul Persendirian.

"Ia supaya  tidak berdasarkan kepada andaian atau spekulasi semata-mata serta tidak melanggar apa-apa syarat Peraturan-Peraturan Mesyuarat.

"Maka, saya berharap isu berkaitan dengan usul yang dikemukakan oleh YB PJS tidak perlu dipolitikkan khususnya oleh pihak-pihak berkepentingan untuk mengelirukan rakyat.

"Parlimen Malaysia sememangnya sentiasa mendukung prinsip demokrasi yang tinggi maka semua Ahli Parlimen mempunyai hak mereka seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan dan Peraturan Mesyuarat," katanya.

No comments: