Sunday, August 22, 2010

PENEMUAN KAMERA – KENAPA KHALID TAKUT REPOT POLIS?


Entah ya entah tidak.

Apa-apa saja Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, boleh buat untuk spin atau melarikan isu serangan terhadap kepimpinannya.

Tindakan Khalid yang sehingga kini masih belum membuat sebarang laporan polis berhubung penemuan kamera tersembunyi di pejabatnya sudah pasti menimbulkan pelbagai spekulasi.

Banyak pihak mengatakan Khalid sengaja buat cerita (KLIK SINI). Dia berani sidang media (KLIK SINI) tetapi takut untuk buat laporan polis.

Soalnya kalau pun nak buat laporan polis kenapa lambat sangat. Atau Khalid tidak percaya polis ke?

Blog pengundisetiasungairapat dalam entrinya pada 22 Ogos 2010 bertajuk “KAMERA PENGINTIP: KENAPA KHALID GAGAP TAK NAK BUAT LAPORAN POLIS” turut bertanya kenapa Khalid tak nak buat laporan polis ekoran terjumpanya kamera di belakang langsir di pejabat beliau.

Sebaliknya, Khalid bertindak untuk menyiasat sendiri. Apakah kemungkinan-kemungkinannya?

1. kemungkinan kamera itu kepunyaan kekasihnya Elizabeth Wong
2. Kemungkinan Kamera itu kepunyaan Teresa Kok
3. Kemungkinan Kamera itu kepunyaan Azmin Ali
4. Kemungkinan kamera itu kepunyaan Anuar Ibrahim
5. Kemungkinan Khalid sahaja buat-buat cerita
6. kemungkinan 1,2,3,4dan5 berpakat .


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Serdang, Datuk Satim Diman, berkata rakyat Selangor masih menunggu bila Khalid akan membuat laporan polis menggenai penemuan kamera itu.

"Jika belum buat atau enggan membuat laporan polis maka akan timbul pelbagai spekulasi. Apakah ini satu sandiwara politik Tan Sri Khalid dan mengapa?" katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama semalam.

Sejauh ini Khalid tidak banyak bercakap mengenai kamera tetapi lebih kepada apa yang akan berlaku kepada kerajaan pimpinannya.

Maksudnya, dia menafikan ura-ura bahawa akan berlaku rombakan membabitkan kakitangan lama di pejabat beliau dalam usaha memastikan kejadian penemuan sebuah alat rakaman video yang disembunyikan dalam bilik pejabatnya tidak berulang.

Beliau berkata, sehingga kini, pihaknya belum ada perancangan ke arah itu tetapi sebaliknya sedang menjalankan kajian untuk mengetahui bila perkara itu berlaku sehingga kakitangan di pejabat Menteri Besar tidak mengetahui tentang kejadian itu.

"Sekiranya kita dapati perkara ini dilakukan oleh mereka dalam Pejabat Menteri Besar sudah tentulah tindakan yang sesuai akan diambil. Buat masa ini kita tidak tahu lagi dan kita tidak ada sebarang keputusan untuk mengatakan mengenai perkara ini (rombakan)," katanya 14 Ogos lalu.

Satu lagi perkara ialah beliau berjanji membuat kajian keselamatan untuk di serahkan kepada ketua polis Selangor. Apakah perkara itu sudah dilakukannya?

Satim dalam kenyataan itu turut membuat andaian kemungkinan laporan polis tidak dibuat oleh Menteri Besar itu kerana khuatir siasatan polis akan membongkar identiti sebenar orang yang meletakkan kamera berkenaan.

"Mungkin Tan Sri (Khalid) takut jika ada siasatan polis akan bongkar identiti sebenar orang yang meletak kamera ini sama ada musuh Elizabeth Wong (ADUN Bukit Lanjan) atau musuh Tan Sri Khalid sendiri yang tahu kegiatan dalam pejabat menteri besar atau motif peras ugut," katanya.

Satim berkata, ini adalah kerana umum sedia maklum bahawa hanya orang-orang tertentu sahaja yang boleh keluar masuk daripada pejabat menteri besar, justeru itu adalah mustahil untuk orang luar meletak kamera tersebut.

"Janganlah hendak menuding jari kepada orang lain. Hanya Tan Sri Khalid dan orang dalam sahaja yang tahu rahsia kegiatan dalam pejabat menteri besar," katanya yang berharap Khalid akan segera membuat laporan polis berhubung perkara itu.

Menteri Besar itu sebelum ini berkata beliau sedang mempertimbangkan bagi membuat laporan polis jika ada keperluan selepas melihat dahulu rakaman berkenaan.

No comments: