Thursday, November 12, 2009

MENANTU NIK AZIZ DAPATKAN KHIDMAT PEGUAM

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Mohd Ariffahmi Abd Rahman berkata beliau akan mendapatkan khidmat peguamnya bagi meneliti beberapa dakwaan bekas Pegawai perhubungan korporatnya, Syed Azidi Syed Abdul Aziz.

"Saya ingin katakan bahawa saya tidak boleh memberi banyak komen mengenai kes ini kerana pihak perbadanan kini sedang disiasat oleh SPRM.

"Adalah tidak adil bagi pihak perbadanan jika saya memberikan banyak komen mengenainya," katanya.

Hari ini Syed Azidi mendakwa beliau akan mendedahkan salah laku yang wujud di perbadanan itu khususnya mengenai kepincangan kewangan serta penyalahgunaan kuasa.

Syed Azidi juga lebih dikenali dengan nama penanya ‘Blogger Kickdefella’.

Bagaimanapun Ariffahmi menegaskan beliau tenang dengan kenyataan Syed Azidi kerana beranggapan berkas pegawai PMBK itu boleh untuk membuat apa-apa dakwaan.

"Saya tak lakukan apa-apa kesalahan," katanya kepada pihak media di rumahnya yang terletak tidak jauh daripada kediaman bapa mertuanya di Pulau Melaka di Kota Bharu semalam.

Ariffahmi yang juga menantu Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan bahawa perkhidmatan Syed Azidi telah 'ditamatkan' dan bukannya diberhentikan.

"Syed Azidi telah menandatangani kontrak selama tiga tahun dan perkhidmatannya telah ditamatkan kerana prestasinya tidak mencapai piawaian perbadanan.

"Tapi kami masih memberikan beliau RM20,000 sebagai pampasan, semua ini telah dilakukan dengan kelulusan jabatan undnag-undang," katanya.

Bagi tuduhan mengenai pelantikkan sebagai CEO PMBK telah melanggari undang-undang kerana beliau merupakan menantu kepada Nik Abdul Aziz, Ariffahmi menafikannya.

Kata beliau pelantikannya telah mendapat persetujuan daripada penasihat undang-undang negeri dan PAS.

"Saya tak nampak mengapa pelantikan saya dipertikaikan, saya tak sembunyikan apa-apa.
"Malah saya telah berikan kerjasama yang sepenuhnya kepada SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia)," katanya.

Isnin lalu SPRM menemui Ariffahmi dipercayai untuk mengambil keterangan bagi membantu siasatan terhadap perbadanan itu.

No comments: