Tuesday, February 10, 2009

PAKATAN RAKYAT DAH KUSUT MASAI!

Tulisan Haji Nasir Hassan melalui blognya Riuh Rendah semalam, Isnin (8 Februari 2009) bertajuk “SENJATA 16/9 ANWAR MAKAN TUAN” sangat menarik.
Diharap beliau tidak kerana memetik tulisan beliau.

Kata Nasir:

Ketika kemelut politik Perak belum selesai, parti ikatan Pakatan Rakyat (PR) nampaknya bertelagah sesama sendiri apabila Pengerusi DAP, Karpal Singh menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya berhenti daripada memimpin ikatan pembangkang itu.

Gesaan itu sekali gus dilihat sebagai momentum baru ke arah tanda-tanda keretakan parti gandingan yang bakal menerajui pemerintahan negara seperti yang diuar-uarkan oleh Anwar pada 16 September tahun lalu, yang mana sehingga ini belum menjadi kenyataan.

Impian Anwar itu yang disebut senjata “16/9” memakan dirinya, apabila Barisan Nasional (BN) berjaya mengambil alih teraju pentadbiran salah satu dari lima negeri di bawah PR, iaitu Perak selepas empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) itu keluar parti dan berhasrat menyertai BN.

Ini merupakan isyarat jelas bahawa ikatan parti itu longgar dan menunggu masa akan terlerai atau setidak-tidaknya akan menjadi kusut masai.

Karpal dalam kenyataan pada sidang media di Pulau Pinang semalam, mendakwa Ketua Umum Pakatan itu yang mencetuskan budaya melompat parti selain menjejaskan 'keharmonian' dalam Pakatan Rakyat.

"Beliau (Anwar) telah menyebabkan cukup masalah dan sudah tiba masa bagi Anwar bertaubat.

"Kini masa untuk Pakatan Rakyat memerlukan seorang lagi pemimpin," kata Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor.

Beliau menyifatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak memimpin parti itu kerana mempromosi budaya lompat parti.

Anwar dikecam kerana perbuatannya itu (mempromosikan budaya lompat parti).

"Anwar Ibrahim harus bertaubat kerana perbuatannya, Pakatan Rakyat (PR) sepatutnya memohon untuk mendapatkan seorang pemimpin yang baru bukannya pemimpin yang mengamalkan budaya ini," katanya.

Dilihat kepada kenyataan Karpal itu, Anwar didakwa harus bertanggungjawab banyak persoalan terhadap kekecohan yang berlaku dalam PR hari ini.

Selain itu beliau turut melahirkan rasa kecewa terhadap segelintir pemimpin PKR dan DAP yang memberi sokongan terhadap tindakan lompat parti.

Dilahat kepada kenyataan-kenyataan Pengerusi DAP itu, ternyata kini Anwar dipersalahkan dan inilah mungkin yang mencetuskan idea penulis untuk menterjemahkan senjata 16/9 yang Anwar gunakan untuk mengguling kerajaan persekutuan pada 16 Ogos lalu sebagai “senjata makan tuan”.

Mahu tidak mahu Ketua Umum PKR itu harus menerima hakikat ini.

Justeru itu ada pihak berpendapat, tidak hairanlah jika BN atau Umno merampas kembali kerajaan Pakatan di negeri Perak, melalui cara itu, kerana sebelum ini Anwar juga akan menggunakan taktik yang sama untuk mengambil alih Kerajaan Persekutuan yang mendewa-dewakan slogan “Dari Permatang Pauh ke Putrajaya”.

Dalam soal ini siapa yang menjadi kenyataan dan siapa yang masih tinggal dalam impian yang tinggal dalam seribu satu macam imigenasi politik?

Yang pasti, parti yang tidak menguar-uarkan taktik itu merampas kembali senjata yang dipegang parti lawan, menyebabkannya terkebil-kebil, malah bertelagah sesama sendiri yang jika tidak dibendung segera ia akan membawa kepada apa yang dikata orang seperti “retak menunggu belah”.

Retak tunggu belah, betulkah Nasir?

No comments: