Monday, February 23, 2009

ISU BALAK PUNCA ZULKEFLI LETAK JAWATAN?

Apa dah jadi dengan Adun Pulau Chondong, Zulkefli Mamat?

Pada persidangan DUN dua tahun lepas, ketika beliau masih Exco, Zulkefli yang cuba menjadi hero gagal menjawab soalan oleh wakil Barisan Nasional (BN).

Kegagalan itu dikatakan punca Dato' Nozula Mat Diah (ADN-BN-Paloh) naik angin dan apabila Mohd Zaki Ibrahim(PAS- Kelaboran) membebel tidak tentu pasal, Norzula cuba menendang Zaki.

Ia berlaku sewaktu sesi soal jawab dalam sidang DUN Kelantan 27 November 2007 mempunyai sebab-sebab tersendiri.

Kali ini Zulkefli yang bukan lagi EXCO tanpa ada ‘angin yang menggoyangkan pokok’ tiba-tiba bertindak melepaskan banyak jawatan yang disandangnya.

Tapi menurut http://msomelayu.blogspot.com, perkembangan ini satu berita menarik dari Kota Bharu ia merupakan isu dalaman terbaru yang ada kaitan dengan perebutan kuasa dalam kerajaan Kelantan ketika ini.

Isu ini masih lagi belum terdedah kepada umum dan usaha telah dilakukan pihak tertentu untuk memujuk Zulkfeli agar terus memegang jawatan berkenaan.

Zulkefli sudah melepas semua jawatan yang dipegangnya dalam kerajaan. Jawatan-jawatan itu ialah selaku Timbalan Pengerusi Kira-kira Awam (PAC), ahli jawatankuasa Perlancungan, Kebudayaan dan Perpaduan Masyarakat, ahli jawatankuasa Pertanian dan Indsutri Desa dan beberapa jawatan yang lain.

Mesti ada yang sesuatu yang tidak kena menyebabkan Zulkefli berbuat demikian?
Kata laman web berkenaan, punca Zulkfeli melepaskan semua jawatan itu ialah ekoran ura-ura beliau akan digugurkan sebagai Pengerusi Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK) Sdn. Bhd.

Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1970 dengan modal berbayar sebanyak RM20 juta. KPK juga menguruskan beberapa buah kilang papan dan yang terbesar terletak di Dabong.

Alasan untuk mengugurkan Zulkefli ialah dikatakan kerana tindakannya memindahkan pejabat KPK dari Kota Bharu ke Jelawang atas alasan untuk memudahkan urusan pentadbiran kilang papan yang terdapat di situ. Langkah proaktif beliau itu katanya kurang disenangi oleh pihak tertentu yang berminat untuk mengawal syarikat berkenaan yang merupakan slaah satu sumber kewangan negeri Kelantan.

Exco Penerangan, Pendidikan, Sains dan Teknologi Mohd Amar Nik Abdullah disebut-sebut akan diletakkan di tempat Zulkefli itu.

KPK merupakan sebuah syarikat yang bergiat cergas mengeluarkan produk kayu yang berkualiti yang diperolehi dari hutan yang diurus secara terancang dan sistematik berdasarkan sistem "Pengurusan Hutan Berkekalan".

Selain itu KPK juga melaksanakan aktiviti pemeliharaan hutan untuk kepentingan dan faedah bagi generasi akan datang.

Zulkefli dikatakan melepaskan jawatan itu dua minggu lalu. Bagaimana pun Menteri Besar Nik Abdul Aziz Nik Mat dikatakan tidak menerima perletakan jawatan berkenaan.

No comments: