Thursday, December 11, 2008

PERCANGGAHAN PENDAPAT NIK AZIZ, PEMUDA PAS

Apabila Datuk Nik Aziz Nik Mat menjolokkan nama Mohamad Sabu (Mat Sabu) sebagai calon Parlimen Kuala Terengganu, dia bersuara sebagai Menteri Besar Kelantan dan Mursyidul Am PAS.

Pemuda PAS Terengganu juga bersuara dan pencalonan Mat Sabu di atas saranan Pesuruhjaya PAS Kelantan itu, tidak boleh dilihat sebagai kenyataan peribadi.

Perbezaan pendapat ini akan sudah pasti akan memberikan kesan kepada kempen pilihan raya kecil itu nanti.

Selain itu, agak-agaknya apakah kesan perbezaan pendapat ini?

1. Nik Abdul Aziz sudah dibelakangkan. Yang mengikut Nik Aziz membelakangkan realiti;

2. Kalaulah Mat Sabu jadi calon lalu menang Mat Sabu. Ia boleh menjadi ancaman akidah kepada mereka yang fanatik kepada Nik Aziz. Mereka akan berkata kita menang kerana ikut cakap Nik Aziz. Mereka lupa bahawa yang memenangkan mereka ialah Allah; dan,

3. Ketiga, kalaulah Mat Sabu kalah bertanding akan ada orang yang berkata kamu kalah kerana kamu tidak ikut cakap Nik Abdul Aziz. Sedangkan kekalahan itu mungkin kurang persediaan bukan kerana tidak ikut cakap Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Dewan Pemuda PAS Terengganu pada 7 Disember lalu sepakat dan begitu komited untuk mengetengahkan calon mewakili golongan muda yang juga anak tempatan bagi bertanding dalam pilihan raya kecil kerusi Parlimen Kuala Terengganu tidak lama lagi.

Calon terbabit adalah berkelulusan doktor falsafah (PhD) dan telah dikurniakan Profesor Madya dalam bidang yang diceburinya.

Ketuanya, Azman Shapawi Abdul Rani berkata, pihaknya kini mempunyai calon tersebut yang dilihat mempunyai kredibiliti tersendiri dalam memikul tugas dan tanggungjawab yang bakal diserahkan.

"Buat masa ini kita tidak boleh mendedahkan maklumat berhubung calon tersebut. Kita tunggu keputusan yang bakal dibuat dalam mesyuarat PAS Pusat nanti. Presiden pun masih berada di Mekah. Kita tunggulah.

"Beliau juga berasal dari negeri ini. Kita berharap Pas Pusat mempertimbangkan calon muda dari negeri ini yang tidak pernah bertanding sebelum ini,"katanya dalam satu kenyataan kepada media tempatan semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Mursyidul Am PAS, Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat yang masih ingin melihat Naib Presiden PAS, Mohammad Sabu bertanding mewakili parti tersebut pada pilihan raya kecil yang bakal diadakan itu.

Azman Shapawi menganggap kenyataan Nik Abdul Aziz bersifat peribadi, tetapi calon yang dikemukakan Dewan Pemuda Pas negeri adalah melalui keputusan bersama.

Menurut beliau, sekiranya kepimpinan PAS Pusat tidak menerima calon yang dikemukakan itu, Dewan Pemuda bagaimanapun tetap akan mengarahkan seluruh jentera untuk memastikan calon yang bertanding di Parlimen Kuala Terengganu akan mencapai kemenangan.

"Kita tetap menerima calon yang bakal diputuskan oleh pucuk pimpinan parti, tetapi apa yang kita harapkan adalah cadangan kita diterima, iaitu calon daripada golongan muda dari negeri ini. Apa yang penting sokongan itu selaras dengan semangat kerjasama yang kukuh antara PAS bersama pakatan pembangkang.

"Sebelum ini pun kita telah memberi kerjasama yang baik. Pada pilihan raya kecil ini sekali lagi kita akan turun padang menggerakkan jentera bagi memastikan kerusi Parlimen ini bakal menjadi milik Pas,"katanya.

Laporan harakahdaily pada 8 Disember 2008 lalu menyebut, PAS akan berusaha merampas kembali kerusi Parlimen Kuala Terengganu dan tidak akan memberi kemenangan percuma kepada calon BN.

No comments: