Tuesday, February 9, 2010

PISANG AKAN BERBUAH DUA KALI?













Yang mana satu ni?

PAS mula nak klu-klek semula dengan UMNO?

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam berkata PAS bersedia berbincang dengan UMNO dalam perkara yang parti pembangkang tersebut dapat bekerjasama.

Ini termasuklah isu-isu yang berkaitan dengan keselamatan negara, ekonomi, agama dan politik.

"Kita tidak berperang. Kita berhujah, berdebat dan berbincang namum kita akan tegur kerajaan dalam perkara yang kita tidak bekerjasama,” katanya di Kuching semalam.

Semalam Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat mahu UMNO dan PAS menghentikan pertelagahan mengenai politik, sebaliknya duduk semeja bagi membincangkan isu-isu berkaitan agama Islam.

Nik Aziz boleh berubah seperti cuaca – sekejab cerah, sekejab mendung. Kemudian mungkin hujan dan petir terus. Yang basah kelak ialah UMNO!

Lagipun, semalam Nik Aziz awal-awal lagi sudah menetapkan syarat, iaitu tidak melampaui isu-isu yang hanya berkaitan Islam.

Maksudnya, isu lain tidak ada dan tidak boleh!

Walaupun Hadi membuka ruang, pengalaman lalu sudah jelas menunjukkan Hadi terpaksa tunduk dengan kehendak Nik Aziz.

Kata-kata Nik Aziz bahawa UMNO menghabiskan masa lebih 50 tahun untuk menyerang pergerakan Islam seperti PAS, menunjukkan sikap Nik Aziz yang marahkan UMNO.

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Najib menafikannya dan berkata UMNO adalah parti sebenar yang membangunkan Islam di negara ini.

Umum tahu UMNO pernah menyatakan kesediaan berbincang dengan PAS mengenai kepentingan umat Islam selepas idea mengenainya dicetuskan oleh Hadi Awang pada muktamar parti itu tahun lePAS.

Bagaimanapun cadangan itu mendapat tentangan Nik Aziz.

UMNO pastinya masih ingat bagaimana Hadi dan beberapa pemimpin PAS yang menyokong kerajaan perpaduan terpaksa berpusing 360 darjah daripada menyokong Hadi – akhirnya tutup mulut.

Mungkin kerana inilah Najib mengatakan PAS perlu lebih tegas dalam pendiriannya sebelum membuat tawaran untuk berbincang dengan UMNO mengenai sebarang isu.

Kenapa Najib katakan demikian?

Presiden UMNO itu sebenarnya sudah masak dengan sikap PAS. Kerana itulah bagi Najib, pendirian tegas PAS amat diperlukan sebelum sebarang keputusan dibuat kerana pengalaman sebelum ini membuktikan PAS tidak konsisten dan selalu berdolak-dalik.

"Saya tak tau nak kata apa sebab pendirian dia (Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) ni bertukar macam cuaca, ada masa dia setuju, ada masa tak setuju.

"Saya nak tunggu pendirian yang tegas oleh PAS, jadi bila dia bersikap dolak-dalik ni susah nak cerita," katanya semalam.

Najib berkata, pendirian tidak tegas dan sikap berdolak-dalik pemimpin PAS membuatkan UMNO tidak boleh membuat keputusan atas pelawaan itu ketika ini.

Melihat kepada sikap Nik Aziz semalam dan kenyataan Hadi yang terlalu terbuka, rasanya apa yang diperkatakan ini akan hanya tinggal kaa-kata.

Benar juga kata Najib, PAS yang mencadangkan dan dialah sepatutnya menentukan pendirian dan apa yang patut dibincangkan.

UMNO sebagai parti yang menerima pelawaan sepatutnya boleh menentukan tajuk atau bidang apa tetapi sebaliknya PAS melalui Nik Aziz sudah menetap awal-awal tajuknya.

Jika Nik Aziz tidak berganjak, rasanya UMNO tidak usahlah membuang masa, nanti kelak pisang akan berbuah dua kali!

No comments: