Tuesday, August 16, 2016

Kalau Dibenarkan Bolehlah ‘Tunjuk Kekuatan’ Di Kompleks Mahkamah


Selepas ini, pada setiap kes mahkamah membabitkan pemimpin terkenal negara, bolehkan diadakan perhimpunan ‘Tunjuk Kekuatan’.

Banyak kes sedang dibicarakan termasuk membabitkan Perdana Menteri, bekas Perdana Menteri, bekas Menteri Besar Kedah dan sebagainya.

Jika kejadian pagi ini dijadikan sebagai amalan yang boleh dicontohi dan dibenarkan pihak berkuasa, mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berminat boleh melakukannya.

Cuma apakah polis akan membenarkannya aatau sebaliknya bergantung kepada pihak berkenaan.


Pagi tadi kira-kira  25 orang ahli NGO, Jaringan Melayu Malaysia(JMM) berkumpul di perkarangan Kompleks Mahkamah, Jalan Duta di ibu negara bagi membidas bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai pengkhianat.

Pada mulanya mereka berkumpul di luar kompleks mahkamah, tetapi kemudiannya dibenarkan masuk oleh pihak keselamatan atas alasan untuk menghadiri prosiding perceraian yang membabitkan seorang peguam dan bekas DPP kanan Datuk Stanley Clement Augustin dengan isterinya Datuk Nika Gee Siew Yee,

Berbekalkan pembesar suara, penunjuk perasaan itu menjerit ‘Muhyiddin Petualang’.

Antara penunjuk perasaan itu, termasuk bekas presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) Mohd Ali Baharom atau lebih dikenali sebagai Ali Tinju.


Kumpulan itu kemudiannya menduduki tangga di lobi mahkamah di lobi sambil melaungan kata-kata provokasi yang membidas Muhyiddin.


Mereka mendakwa timbalan perdana menteri yang dipecat itu adalah seorang penipu dan menuduhnya tidak bersedia untuk menjelaskan dakwaan hubungan sulitnya dengan seorang wanita yang sudah berkahwin.

Pada kira-kira jam 11 pagi, polis berpakaian biasa dan beruniform mengarahkan semua penunjuk perasaan supaya bersurai tetapi mereka mengingkari arahan berkenaan.

Akibatnya, polis mula menahan mereka dan membawa mereka dengan sebuah trak polis hitam dan van putih polis.

Ketua Polis Daerah Sentul, ACP R Munusamy, berkata semua ahli pertubuhan tersebut akan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul untuk siasatan lanjut.

Beliau juga mengesahkan penahanan di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.

Ali bukan antara kira-kira 10 orang yang ditahan itu kerana telah meninggalkan premis mahkamah.

Sementara itu kes perceraian peguam Augustin dengan isterinya Nika ditetapkan bagi pengurusan kes pada 6 September kerana Nika baru melantik peguamnya.

Hakim Datuk Siti Mariah Ahmad menetapkan tarikh itu selepas kes berkenaan disebut di dalam kamarnya dengan dihadiri peguam M. Kumar dan S. Periasamy mewakili Augustin manakala peguam Choo Dee Wei dan Bryan Ng Yin Miin bertindak bagi pihak Nika.

Choo yang ditemui pemberita berkata mereka dilantik semalam oleh Nika bagi mewakilinya selepas peguamnya sebelum ini menarik diri dan pihaknya baru memasukkan kehadiran sebagai peguam responden hari ini.

Katanya, setakat ini tiada sebarang arahan mahkamah supaya anak guamnya hadir untuk prosiding seterusnya.
http://avn.innity.com/rt/?cb=1469174815&a=2379&e=8760
Dalam petisyen perceraian yang difailkan pada Disember 2014, Augustin yang merupakan pempetisyen menamakan Nika sebagai responden.

Augustin, yang juga bekas timbalan pendakwa raya, dalam petisyen perceraian terpinda berkata beliau berkahwin dengan Nika  secara sah di sisi undang-undang pada 24 April 2007, dua hari sebelum tarikh persaraannya daripada perkhidmatan kerajaan.

Augustin, 65, berkata beliau merupakan seorang duda dengan tiga anak semasa berkahwin dengan Nika, 54, yang merupakan seorang ahli perniagaan.


Nika ketika itu seorang janda beranak dua.

No comments: