Saturday, June 12, 2010

KELANTAN BAWA ISU ROYALTI MINYAK KE MAHKAMAH 30 OGOS

Kerajaan Kelantan akan membawa isu royalti minyak ke mahkamah pada 30 Ogos ini.

Perkara itu dinyatakan oleh Exco kerajaan negeri dan Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Royalti Datuk Husam Musa semasa berucap pada demonstrasi menuntut royalti minyak yang diadakan di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (PUTIK) selepas majlis perasmian Muktamar PAS kali ke-56, semalam.

Kira-kira 3,000 anggota dan pemimpin parti berkenaan menyertai demonstrasi yang dianjurkan Dewan Pemuda PAS Kelantan.

"Kita akan membawa tuntutan royalti negeri itu ke mahkamah 30 Ogos nanti selepas beberapa tindakan secara rundingan dilihat tidak membuahkan hasil," katanya dengan disambut laungan takbir oleh anggota dan pemimpin parti itu.

Kerajaan Kelantan yang diterajui PAS bertegas mahukan Kerajaan Pusat membayar royalti minyak dan bukan wang ihsan walaupun mengikut peraturan, negeri berkenaan tidak layak menerima royalti kerana dua telaga minyak yang didakwa milik Kelantan terletak lebih tiga batu nautika dari pesisiran pantai negeri itu.

Kerajaan Pusat setakat ini telah menyerahkan wang ihsan sebanyak RM20 juta kepada penduduk Kelantan.


Pada 19 April lalu, Husam berkata PAS Kelantan akan membawa kes tuntutan royalti minyak daripada Kerajaan Pusat ke Mahkamah sebagai jalan terakhir selepas gagal berunding dengan Petronas.

Menurutnya, langkah itu diambil sebagai memenuhi resolusi yang diputuskan oleh kerajaan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) lepas.

Beliau berkata, pada persidangan itu, semua anggota dewan bersetuju supaya tuntutan royalti minyak yang diperoleh di perairan negeri ini dibuat secara rundingan dengan Petronas dan jika gagal, barulah tindakan mahkamah diambil.

Pesuruhjaya Pas II Kelantan itu juga berkata, kerajaan negeri berusaha untuk berunding dengan Petronas dan sudahpun menghantar surat kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Petronas yang baru, Datuk Shamsul Azhar Abbas untuk tujuan itu tetapi tiada jawapan.

"Atas dasar itulah, kita akan tetap mengemukakan tuntutan royalti minyak kerajaan negeri ke mahkamah. Bagaimanapun, bila dan bentuk tindakan itu bergantung kepada keadaan,” katanya.

Baru-baru ini, Kerajaan Pusat membuat keputusan tidak akan membayar tuntutan royalti minyak kepada Kelantan sebaliknya diberi dalam bentuk wang ihsan.

MUKTAMAR PAS KE 56 YANG HAMBAR

Analisis MStar

TIDAK seperti dua tahun sebelumnya, Muktamar Tahunan PAS ke-56 yang berlangsung sejak Khamis lalu tidak begitu 'panas' dengan isu-isu kontroversi dan sebaliknya boleh disifatkan agak suram dan hambar.

Sama ada bagi Dewan Ulama, Dewan Pemuda mahupun Dewan Muslimat, masing-masing dilihat tidak begitu 'garang' menggunakan pentas muktamar ini untuk mengutarakan usul-usul menarik yang lebih besar dan relevan.

Sebaliknya, kebanyakan perwakilan bagi setiap dewan hanya menyentuh isu-isu dalaman parti serta beberapa isu nasional yang tidak relevan dan berkepentingan untuk pembangunan parti itu sendiri.

Nampaknya bukan sahaja di kalangan sayap PAS yang mengambil sikap untuk mengurangkan kontroversi, malah Ucapan Dasar Presiden oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada majlis peramian di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (PUTIK) pada Jumaat lalu turut mengikut rentak yang sama.

Mungkin Abdul Hadi 'belajar' daripada pengalamannya pada muktamar tahunan PAS tahun lalu di Shah Alam apabila menyentuh isu kerajaan perpaduan dengan Umno hingga mencetuskan pelbagai kontroversi yang berlanjutan.

Oleh itu dirasakan pada muktamar kali ini Abdul Hadi memilih 'jalan selamat' apabila ucapannya hanya menyentuh mengenai isu-isu kecil selain mengulangi pendirian yang sama dengan skrip yang sama iaitu kesetiaan PAS menjalinkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Abdul Hadi sendiri ketika diajukan soalan mengapa ucapan dasarnya tahun ini tidak begitu 'panas' dengan seloroh berkata: "Yang penting bukan panas... tapi biar masak."

Jawapan Abdul Hadi itu mungkin boleh disifatkan bahawa PAS kini lebih matang tanpa perlu mencetuskan pelbagai kontroversi sebaliknya menumpukan kepada usaha untuk memperkukuhkan partinya demi kepentingan politik.
Keghairahan Terhadap Bukan Islam
Nampaknya sayap bongsu PAS iaitu Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang dianggotai oleh penyokong bukan Islam menarik minat para perwakilan untuk mendapatkan penjelasan yang selama ini menghantui mereka.

Boleh dikatakan majoriti perwakilan yang mengambil bahagian bagi sesi perbahasan pada muktamar sayap parti mahupun muktamar penuh, membangkitkan kebimbangan mereka terhadap keghairahan pucuk pimpinan untuk meraih sokongan di kalangan pengundi bukan Islam.

Walaupun kewujudan DHPP yang sebelum ini hanya bermula dengan Kelab Penyokong PAS (KPP) disambut oleh ahli PAS, namun timbul juga amaran di kalangan perwakilan agar tidak menganaktirikan pengundi Islam yang sebelum ini menunjangi kekuatan parti itu.

Tidak dinafikan kewujudan DHPP menggambarkan keterbukaan PAS dalam berpolitik iaitu tidak hanya dihadkan kepada orang Melayu yang beragama Islam.

Namun amaran demi amaran diberikan kepada kepimpinan PAS bahawa keghairahan untuk meraih sokongan pengundi bukan Islam dengan mengabaikan pengundi tradisi akan hanya mengundang padah kepada parti.

Ada benarnya kebimbangan yang disuarakan itu, keterujaan PAS meraih sokongan pengundi bukan Islam boleh memakan diri sendiri sekiranya pelan pelaksanaanya tidak dirangka dengan baik.

Mungkin sikap 'rambang mata' tatkala menerima begitu banyak permohonan daripada penyokong bukan Islam untuk menyertai DHPP membuatkan PAS lupa untuk terus mengingatkan penyokong yang sedia ada supaya kekal dalam parti itu.

Teorinya mudah, iaitu sama seperti dalam hubungan rumah tangga di mana sekiranya si suami atau si isteri tidak terus membajai hubungan berkenaan dengan kasih sayang, lambat laun ia akan berakhir dengan penceraian.

Samalah juga dengan sokongan dalam berpolitik, sekiranya ahli yang ada tidak selalu diingatkan untuk terus memberi sokongan, maka tidak mustahil mereka akan disambar oleh parti lawan.

Dalam politik macam-macam boleh berlaku, kadang-kala pengundi tradisi yang sudah bertahun-tahun memberi sokongan padu terhadap sesebuah parti yang disokong mereka akan turut beralih arah jika sokongan mereka tidak dihargai.

Matlamat PAS sendiri perlu jelas termasuk yang terbaru keputusan Majlis Syura Ulama PAS yang membenarkan bukan Islam untuk mewakili parti tersebut pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Tidak dapat tidak ia akan mengundang rasa iri hati di kalangan ahli dan pemimpin lama parti sekiranya tidak dipilih menjadi calon pada pilihan raya kerana kuota PAS diberikan kepada wakil bukan Islam.

Apa akan terjadi kepada ustaz-ustaz dalam PAS yang sudah lama berjuang terhadap parti apabila 'jalan mereka dipotong' oleh calon bukan Islam yang baru setahun jagung dalam PAS?

Sudah tentu perkara ini akan menikam PAS secara senyap dek kerana begitu ghairah mendapatkan undi bukan Islam.

Lagi Isu Nasharuddin

Sejak berakhirnya pemilihan parti pada muktamar tahun lalu, Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa tidak pernah sunyi dengan pelbagai kontroversi terutamanya apabila dikaitkan dengan isu kerajaan perpaduan PAS-Umno.

Malah sekitar Oktober tahun lalu nama Nasharuddin sekali lagi disebut hingga dilabelkan sebagai antara "dua tiga kerat pemimpin yang bermasalah" oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana masih berterusan dengan isu kerjasama dengan Umno bagi membentuk kerajaan perpaduan.

Tidak cukup di situ, nama Nasharuddin turut disebut-sebut pada muktamar kali apabila Perwakilan Dewan Ulama mempersoalkan mengenai ketiadaan gambar beliau pada poster dan juga kain pemidang sempena muktamar itu.
Apakah ini menggambarkan Ahli Parlimen Bachok itu ditolak di Kelantan?

Sebelum ini, muncul desas-desus yang menyatakan beliau ditolak di negeri itu setelah dibidas oleh Nik Abdul Aziz kerana cuba untuk menjalinkan hubungan dengan UMNO bagi membentuk kerajaan perpaduan.

Sejak itu pengaruhnya di negeri ini dikatakan semakin menurun.

Bagaimanapun Nasharuddin sendiri menafikan dakwaan tersebut sebaliknya mengatakan dengan ringkas, "Saya tidak mahu gambar saya disiarkan."

Walau apapun muktamar PAS yang berakhir hari ini akan mencapai beberapa resolusi yang bakal menjadi pengerak kepada hala tuju parti itu.

Harus diingat, resolusi yang bakal dicapai itu sedikit sebanyak tempiasnya akan turut 'dipersetujui' oleh rakan sekutu mereka dalam Pakatan Rakyat ekoran persefahaman secara kolektif yang dipersetujui mereka selama ini.

Setidak-tidaknya usul Dewan Pemuda PAS yang menggesa supaya kerajaan Pakatan Rakyat tidak memperbaharui lesen premis perjudian yang beroperasi di negeri-negeri yang dikuasai mereka turut memberi tekanan kepada kerajaan campuran mereka di Selangor dan Pulau Pinang.

Mungkin pada muktamar bagi edisi ke-57 tahun depan akan menjanjikan suasana yang lebih menarik apabila kita bakal menyaksikan DHPP akan bermuktamar buat pertama kali sekaligus mengadakan pemilihan peringkat dewan mereka sendiri.

Secara tidak langsung diharapkan dengan kehadiran pelbagai kaum sebagai perwakilan dalam muktamar PAS itu nanti akan menjadikan mereka lebih matang dalam mengutarakan usul dan perbahasan.

Wednesday, June 9, 2010

KAJI SEMULA LARANGAN TERHADAP MAK YONG





Seorang penggiat makyong terkenal di Kelantan meminta kerajaan negeri itu mengkaji semula larangan persembahan kesenian tersebut yang terkandung di dalam Enakmen Hiburan dan Kawalan Tempat-tempat Hiburan 1998 Kelantan.

Rohani Mat Zain, 55, yang dianggap sebagai primadona makyong selepas era Allahyarham Khadijah Awang berkata ini kerana persembahan kesenian itu tidak lagi mengamalkan aspek pemujaan seperti sebelum ini.

"Kami kini sudah memulakan persembahan dengan membaca doa selamat dan tidak lagi ada unsur pemujaan seperti dulu.

"Cuma kami akui artis yang mempersembahkan teater makyong ini adalah campuran lelaki dan perempuan bagi menghidupkan watak-watak tertentu dan juga pemuziknya adalah lelaki," katanya di Jeli semalam.

Sejak PAS mentadbir Kelantan pada 1990, beberapa persembahan kebudayaan negeri itu beransur-ansur dilarang daripada dipersembahkan secara terbuka kerana didakwa mengandungi unsur khurafat serta melibatkan pergaulan lelaki dan perempuan.

Larangan itu termaktub dalam Enakmen Hiburan dan Kawalan Tempat-tempat Hiburan 1998 Kelantan yang turut meliputi peresembahan menora, wayang kulit tradisional, main puteri, tinju siam dan melaga haiwan.

Namun selepas pengubahsuaian beberapa persembahan seperti wayang kulit , tinju siam termasuk snuker telah kembali dibenar diadakan secara terbuka di negeri itu.

Makyong antara kebudayaan Kelantan tertua di negeri itu yang telah diiktiraf sebagai warisan dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco).

Baru-baru ini Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Datuk Norliza Rofli meminta kerajaan Kelantan melonggarkan syarat persembahan kesenian makyong di Taman Budaya Negeri apabila pusat kesenian pertama di Kelantan yang bernilai RM15 juta itu siap dan beroperasi sepenuhnya September ini.

Norliza dilapor berkata jika syarat itu tidak dilonggarkan ianya akan membantutkan usaha pihak jabatan untuk mengetengahkan kesenian tersebut sebagai warisan dunia.

Mengulas lanjut, Rohani berkata sebagai warisan dunia, makyong tidak seharusnya sepi di tempat sendiri sedangkan di negara luar persembahan kebudayaan itu dikagumi masyarakat antarabangsa.

Pernah mengadakan persembahan di beberapa negara asing, Rohani yang kini mengetuai Kumpulan Warisan Sari menyatakan kesanggupannya untuk bertemu sendiri Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung perkara itu.

"Saya sanggup bertemu Datuk Nik Aziz bagi menyatakan harapan kami agar persembahan ini dibenar dipentaskan secara terbuka dan menarik semula larangan itu," katanya.

Beliau juga bimbang persembahan itu akan pupus memandangkan ada ibu bapa melarang anak-anak mereka daripada mempelajari seni tersebut.

Sementara itu, kerajaan negeri tidak menolak kemungkinan untuk membenarkan persembahan makyong diadakan secara terbuka sekiranya tokoh budaya dan seni mampu membuktikan persembahan kesenian itu tiada unsur khurafat yang bercanggah dengan hukum Islam.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata beliau pernah meminta tokoh budaya dan seni agar memberikan input bahawa kandungan seni seperti menora, main puteri dan makyong tidak bercanggah dengan hukum Islam.

"Kerajaan negeri sentiasa berusaha untuk bersikap adil kepada penggiat seni di negeri ini dan keputusan larangan persembahan kesenian tersebut sebelum ini tidak dibuat sewenang-wenangnya sebaliknya ia berdasarkan fatwa yang dikeluarkan yang menyatakan persembahan itu didapati mengandungi unsur yang bercanggah dengan Islam," kata beliau.

"Sebagai contoh persembahan yang ada jampi, kalau boleh dibuktikan bahawa ia bukan satu pemujaan dan satu benda yang tidak bercanggah, kita boleh pertimbang balik," katanya di Kota Bharu semalam.

Menurutnya kerajaan negeri bersedia mengadakan perbincangan dan mendengar hujah daripada tokoh budaya berhubung perkara itu.

"Secara peribadi saya pun tidak faham apa maksud jampi serapah itu, bagaimanapun saya cuba mengambil contoh orang main bola, kena pemanasan dulu, boleh jadi, apa yang dianggap jampi itu adalah sebagai pemanasan (dalam persembahan makyong) untuk hilangkan gemuruh sebelum membuat persembahan," kata Takiyuddin.

Kerajaan negeri sentiasa bersikap adil dalam memastikan seni itu kekal apa lagi seni makyong yang sememangnya sudah lama wujud dan bertapak di negeri ini, tetapi jangan ada elemennya yang bercanggah dengan hukum Allah tegasnya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan beberapa penggiat makyong Kelantan semalam yang meminta kerajaan negeri mengkaji semula larangan persembahan kesenian tersebut yang terkandung dalam Enakmen Hiburan dan Kawalan Tempat-tempat Hiburan 1998 Kelantan.

Larangan itu termaktub dalam Enakmen Hiburan dan Kawalan Tempat-tempat Hiburan 1998 Kelantan yang turut meliputi persembahan menora, wayang kulit tradisional, main puteri, tinju siam dan melaga haiwan.

Sunday, June 6, 2010

WANG IHSAN TURUT DIAGIH KEPADA PELAJAR TINGKATAN ENAM

Pengagihan wang ihsan di Kelantan yang sebelum ini hanya untuk pelajar sekolah rendah akan turut diberi kepada pelajar tingkatan enam bawah dan enam atas yang layak.

Pengerusi Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan Kelantan Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata pihaknya telah mengenal pasti antara 6,000 dan 8,000 pelajar tingkatan enam yang akan menerima wang tersebut.

Selain itu, antara 12,000 dan 14,000 murid sekolah rendah juga akan menerima wang ihsan tersebut yang akan diberi dalam tempoh terdekat membabitkan jumlah keseluruhan sebanyak RM10 juta, katanya kepada Bernama selepas merasmikan Ujian Kemahiran Menembak di Lapang Sasar Gunung, Bachok semalam.

Masing-masing akan menerima RM200, katanya.

Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata kerajaan persekutuan juga bersetuju garis pendapatan ibu bapa yang melayakkan anak mereka menerima wang ihsan itu dinaikkan daripada RM530 kepada RM1,500 sebulan.

Peningkatan garis pendapatan bulanan ini akan membolehkan penjawat awam berpendapatan rendah dan mempunyai ramai anak turut menikmati bantuan tersebut, katanya.

Bagaimanapun, Awang Adek berkata pelajar sekolah rendah yang menerima bantuan di bawah Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin tidak akan diberi wang ihsan itu.

JAS SIASAT PEMBUKAAN LADANG DI HUTAN KAMPUNG ARING

Jabatan Alam Sekitar (JAS) Kelantan kini menjalankan siasatan berhubung dakwaan berlaku kemusnahan hutan dan pencemaran sungai akibat kegiatan pembukaan tanah bagi pembangunan ladang kelapa sawit berhampiran penempatan Orang Asli Kampung Aring Lima dekat sini.

Pengarah JAS Kelantan, Khairuddin Mohd Idris berkata dua pegawai dihantar untuk melakukan siasatan terhadap kegiatan itu dan tindakan selanjutnya bergantung kepada laporan mereka.

Beliau berkata pegawai-pegawai itu mengadakan pertemuan dengan penduduk Orang Asli dan pihak syarikat terlibat dalam pembukaan ladang kelapa sawit.

Pembukaan kawasan baru didakwa menjadi ancaman kepada kehidupan Orang Asli kerana sumber air bersih mereka semakin tercemar dan mereka terpaksa berpindah ke kawasan baru.

Penghulu Orang Asli Kampung Aring Lima, Hek Selik, berkata ramai penduduk di kampung itu mula meninggalkan rumah mereka sejak beberapa hari lalu berikutan kesulitan mendapat sumber air bersih bagi keperluan harian.


"Mereka berpindah dan menjadikan penempatan sementara di tepi sungai dekat Kampung Aring Lapan dan kemungkinan pulang semula sebaik masalah keperluan air bersih selesai.

"Kalau sebelum ini mereka guna air sungai bagi kegunaan harian tetapi disebabkan kotor serta berbau busuk akibat tanah bukit yang disodok syarikat pembukaan ladang menimbus ke dalam sungai, air sungai itu tidak boleh digunakan lagi," katanya.

Pengurus tapak Syarikat Pembangunan Ladang Rekma Sakti, Ong Hock Yin, menafikan projek pembukaan tanah untuk tujuan ladang sawit itu melibatkan sungai tertimbus.


Beliau berkata sungai itu sudah lama terbiar kotor dan kerja membersihkan sedang dijalankan semula.


"Memang ada pokok kayu yang disodok tumbang dalam sungai berkenaan dan perkara itu tidak menimbulkan masalah apabila pekerja saya sudah diarahkan mencuci semula kawasan ditebang bagi menjaga kebersihan sungai," katanya.

‘PADAN DAH WEY’ UNTUK RAKYAT KELANTAN

Oleh Nik Yahya Abdul Rahman

UNGKAPAN ‘padan dah wey’ adalah paling sesuai dengan suasana kehidupan harian dan senario ekonomi rakyat
Kelantan. Keresahan dan kepayahan diharungi masyarakat desa di kebanyakan kawasan pedalaman negeri itu cukup memilukan.

Kalau tidak percaya, sesekali masuklah ke kawasan kampung tradisional dan pedalaman. Mereka dahagakan pembangunan. Setidak-tidaknya seteguk air paip bersih, sekilau cahaya lampu elektrik dan sedering telefon pondok.

Kini sudah hampir 21 tahun mereka berada dalam keadaan serba-serbi kekurangan sejak PAS memerintah. Tidak keterlaluan kalau dikatakan, ada lagi rakyat Kelantan yang seramai 1.4 juta orang itu yang ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.’

Tiada siapa menafikan kalau dikatakan bahawa keseluruhan rakyat Kelantan begitu memerlukan pembangunan. Bagi masyarakat bandar, mereka masih tidak berpuas hati dengan kemudahan awam di kawasan perumahan yang tidak terbela, tanah untuk bercucuk tanam sempit, pembetungan dan pembuangan najis tidak terurus, sistem perkumuhan yang tidak mesra alam, sistem saliran dan pembuangan sampah tidak teratur serta tebatan banjir tidak berkesan.

Bagi penduduk kampung pula, mereka memerlukan infrastruktur jalan raya untuk mereka keluar/masuk kampung dengan selesa. Namun, sistem pengangkutan awam terlalu daif, sistem komunikasi termasuk telefon dan internet yang hanya dinikmati mereka yang berada, peralatan, baja dan input pertanian yang rendah mutunya.

Malah, pusat pemasaran hasil pertanian tidak lengkap, bangunan sekolah dan peralatan belajar tidak terurus khasnya sekolah agama rakyat, kesihatan dan kawalan penyakit masyarakat desa yang masih tidak terjaga dan sistem sosial lemah kerana kerajaan PAS tidak menggalakkan masyarakat desa untuk beriadah dan menghilangkan penat lelah bekerja dengan permainan tradisional seperti wayang kulit, mak yong, menora, dikir barat dan permainan puteri.

Kehidupan rakyat Tanah Rendah Sekebun Bunga itu tidak teratur. Buktinya banyak kampung yang masih tidak menikmati bekalan api elektrik, bekalan air bersih dan perhubungan telefon yang baik. Ada yang masih terus menggunakan lampu pam (minyak tanah), meminum air perigi atau air sungai dan tidak ada pondok atau talian telefon.

Negara kita merdeka sudah hampir 53 tahun. Negeri lain yang diperintah Barisan Nasional (BN) terus bertambah maju. Contoh ialah Terengganu. Lihat saja bandar Jertih yang terletak hanya 25 kilometer (km) dari bandar Pasir Puteh, jauh lebih maju dalam semua bidang.

Bandar Jertih dan daerah Besut mempunyai pelbagai kemudahan awam antaranya Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM); Universiti Darul Iman Malaysia (UDM); Kompleks Perikanan LKIM Besut; pusat pertumbuhan baru dan gerai MARA; Maktab Rendah Sains Mara (MARA); Institut Kemahiran Mara (IKM); dua masjid besar lagi cantik; jalan raya menyelinap ke semua kampung; dua dewan orang ramai yang besar
dan selesa; medan ikan bakar yang menyelerakan di Kuala Besut dan pusat pelancongan dunia semula jadi di Pulau Perhentian dan banyak lagi.

Berbanding bandar Pasir Puteh yang jauh ketinggalan di belakang. Bandarnya tidak teratur. Tidak ada tebatan banjir yang mampu membendung banjir; tidak mempunyai pasar besar yang kemas dan selesa dan bandarnya pula semakin sempit; stesen bas dan teksi yang daif – sekiranya hujan lebat menyusahkan pengguna dan orang awam.
Dalam pada itu, pemimpin PAS Pasir Puteh bercerita di sana sini dengan bangganya pembangunan pusat pertumbuhan pertanian dan pendaratan ikan Tok Bali yang terletak 15 kilometer dari bandar itu.

Kalau ada pembangunan di Tok Bali dan sekitarnya - itu kerja siapa? Kerajaan mana yang melaksanakan pembangunan itu? Apakah pembangunan yang ‘berjebak’ (melimpah ruah) di Tok Bali dilakukan kerajaan PAS? Jawapannya pelajar sekolah rendah pun tahu. Semuanya adalah usaha kerajaan BN yang ingin membangunkan rakyat Kelantan.

Sebagai anak Kelantan di perantauan, kita rasa malu dengan sikap pemimpin PAS. Kelantan masih pada tahap hanya cukup makan. Rakyat Kelantan khasnya penyokong PAS yang serba serbi kekurangan itu terus terlena dibuai dengan nyanyian yang melalaikan serta ceramah yang memutarbelitkan fakta agama dan syariah setiap hari oleh pemimpin PAS, termasuk juga PKR.

Itu baru satu jajahan, belum lagi kita tengok bandar Kuala Krai, Pasir Mas, Machang dan Tumpat. Begitu juga dengan Bandar Raya Islam Kota Bharu yang dibanggakan PAS yang begitu kotor dan berbau busuk.
Kita yakin pemimpin PAS mentakrifkan ‘pembangunan’ adalah kerja menaikkan atau membina bangunan. Bagi mereka, berpuluh gerai makanan dan masakan Thai yang berselerak di bandar Kota Bharu itu adalah pembangunan. Pada pandangan mereka, stesen bas dan teksi di Kota Bharu yang tidak pernah selesa dan menyakitkan mata memandang itu juga adalah pembangunan.

Selain itu, ramai rakyat Kelantan sudah bosan dengan pemimpin PAS yang selalu ‘cakap lain buat lain’. Selain itu, rakyat Kelantan juga bosan dengan wakil rakyat import. Mereka akan datang ke kawasan masing-masing sebagai ‘VIP’.

Rakyat tahu kemampuan wakil rakyat mereka hanya berceramah dan berjanji, tetapi kalau hendak pertolongan - sama ada untuk bantuan anak sekolah, kesihatan, kebajikan masyarakat atau bantuan zakat serta rumah PPRT, mesti kena berjumpa pemimpin UMNO dan BN.

NIK AZIZ, PAS DAN HALATUJU POLITIKNYA...

"...kita orang muslim bertegas kepada pihak orang kafir, dan berkasih sayang di antara sesama sendiri..."

Nik Aziz Nik Mat memang terkenal dengan "fatwa-fatwa"nya. Sementelah menjadi Mursyidul Am PAS, Nik Aziz telah dijadikan tempat rujukan bagi pelbagai maslahah politik yang berlaku di arena politik tanahair. Pelbagai "fatwa" telah dikeluarkan Nik Aziz. Oleh itu, saya hanya ingin "refresh"
kembali beberapa "fatwa"nya untuk peringatan semua, sama ada kepada ahli UMNO, PKR, DAP dan semua parti lain termasuklah ahli dan pemimpin PAS sendiri.

Yang pertamanya, mari kita imbas kembali tentang "fatwa" Nik Aziz mengenai "Allah juga mencarut". Menurut fakta, "fatwa" ini dikeluarkan oleh Nik Aziz bertujuan untuk mempertahankan buku "Shit" hasil karangan Shanon Ahmad. Kandungan buku yang "terlampau" itu dihiasi dengan caci maki dan carutan yang dipercayai ditujukan kepada pemimpin BN, terutamanya UMNO. Dengan keluarnya "fatwa" dari "Tok Guru" PAS ini, maka semua ahli atau pemimpin PAS serta seluruh penyokong Pakatan Rakyat di"halalkan" untuk mencarut.

Seterusnya, "fatwa" Nik Aziz ketika berkempen pilihanraya iaitu "siapa pilih untuk memangkah PAS pada kertas undi pilihanraya, maka dia telah menempah tiket untuknya di syurga", lebih kurang begitulah bunyi "fatwa"nya. Secara mantiknya, sesiapa saja yang tidak memilih PAS, seakan-akan tiada peluang untuk mereka memasuki syurga. Mungkinkah Nik Aziz memiliki dan mampu mengeluarkan "tiket ke syurga"? Apakah ini adalah paksaan untuk memilih undi ketika pilihanraya?

"Fatwa" kali ini pula ditujukan khas kepada para pemimpin PAS. Adalah "haram" hukumnya untuk melompat keluar dari PAS. Pemimpin PAS harus membuat "bai'ah" tentang perkara lompat parti ini, jika keluar parti maka secara tidak langsung maka "ter"cerailah dia dan isterinya. Selain itu, baru-baru ini Nik Aziz juga mendoakan agar mereka yang keluar dari Pakatan Rakyat supaya cepat mati dan dibakar hidup-hidup di dalam api neraka. Itulah doa dari "Mursyidul Am" PAS yang "sayang"kan umat di Malaysia ini.

Selain itu, Nik Aziz juga pernah mengeluarkan "fatwa halal" untuk menerima sumbangan yang bersifat berkepentingan. Maksudnya "rasuah"lah. Cuma Nik Aziz menggantikan kalimah "rasuah" itu dengan kalimah "sumbangan". Nik Aziz membenarkan untuk ahli PAS untuk menerima rasuah dari mana-mana pihak ketika kempen pemilihan di dalam PAS tempohari. Hairan. Apakah "rasuah" ini "halal" hanya untuk ahli PAS sahaja dan "haram" untuk pihak lain terutamanya UMNO. Setahu saya, "perasuah dan yang menerima rasuah, maka nerakalah tempatnya", ada sesiapa pernah dengar tentang sabda Rasulullah mengenai perkara "rasuah" ini?

Berikutan isu "bogel" Eli Wong, Nik Aziz juga ada mengeluarkan "fatwa"nya. Nik Aziz seraya ber"fatwa" bahawa Islam membenarkan seseorang itu "berbogel" ketika bersendirian di dalam rumahnya. "Fatwa bogel" ini menjadi konstroversi untuk seluruh rakyat Malaysia. Setahu saya, Islam itu menerangkan bahawa walaupun kita bersendirian, masih wujud makhluk lain disekitar kita. Malah Allah yang Maha Melihat itu juga sentiasa memerhatikan kita. Oleh itu, apakah kita dibolehkan untuk berbogel walaupun ketika bersendirian? Tidak malukah kita mendedahkan aurat kita pada makhluk yang tidak mampu kita lihat secara kasar itu? Atau tidak malukah kita pada Allah S.W.T?

Lagi berkenaan "lompat parti", Nik Aziz telah meminta agar Eli Wong tidak meletakkan jawatan sebagai YB Bukit Lanjan berikutan kos pilihanraya yang mahal. Namun, lain pula "fatwa"nya kepada MP atau ADUN yang mengisyhtiharkan keluar dari Pakatan Rakyat. Nik Aziz meminta mereka meletak jawatan pula? Mengapa? Tidak terlintas tentang "kos yang mahal" untuk PRKkah? Mengapa pula ada "double standard"? Ketika ADUN BN di Perak keluar parti dan menyertai Pakatan Rakyat, mengapa dia dikatakan sebagai "simbol demokrasi"? Dan mengapa apabila ADUN-ADUN Perak itu melompat jadi "Bebas" sahaja, maka mereka dituduh sebagai "pengkhianat amanah rakyat"? "Cantik molek" benar "perangai"nya...

Ketika PRK Hulu Selangor, Nik Aziz juga telah mengeluarkan "fatwa mee segera" dimana "khutbah politik dihalalkan di masjid". Ini berikutan Hasan Ali berkhutbah di mimbar masjid pada solat jumaat di mana dia telah "terlupa" menunaikan rukun khutbah jumaat. Tiba-tiba, mereka menempelak pula pihak UMNO yang mengadakan solat hajat dan bacaan Yaasin yang diadakan di masjid?

Kemudian, Nik Aziz mengeluarkan "fatwa perpaduan". Nik Aziz telah meng"haram"kan niat perpaduan dikalangan umat Islam Melayu di seluruh Malaysia. Bukan sahaja peng"haram"an itu bertujuan untuk melepaskan dendam peribadinya terhadap UMNO, Nik Aziz juga membantah cadangan Presiden dan Timbalan Presiden PAS. Malah, Nik Aziz terang-terangan mengutuk Timbalan Presiden PAS di khalayak rakyat Malaysia. Itukah akhlak Nik Aziz yang di"puja-puji" selama ini? Lebih mementingkan "dendam kesumat"nya berbanding perpaduan seluruh umat Islam Melayu di Malaysia? Itulah "rupa sebenar" Tok Guru PAS, dalam hatinya penuh dengan "dendam kesumat"...

Ingat lagi dengan "fatwa" Nik Aziz bahawa "Allah itu Maha Samseng"? Benarlah jika dilihat dari sudut "Allah itu Maha segala-galanya". Namun, tidakkah berdosa besar mengaitkan Allah itu dengan sifat-sifat mazmumah atau terkeji? Apakah dengan "fatwa" itu maka Nik Aziz membenarkan penyokong PAS menjadi samseng? Patut pun ramai ahli PAS suka buat kacau sana sini, demo sana sini, tidur atas jalan, baling batu kat orang dalam masjid, derhaka pada DYMM Sultan dan sebagainya...

Saya menulis tentang "fatwa-fatwa" Nik Aziz ini bukanlah untuk mengaibkan Nik Aziz dan PAS. Sesungguhnya saya melihat sudah begitu banyak sekali "fatwa-fatwa" yang dikeluarkan Nik Aziz yang menjadi konstroversi dan membawa kepada keburukan melebihi kebaikan. Bukanlah saya membenci Nik Aziz, namun saya kira sudah tiba saatnya Nik Aziz bersara dari meneruskan permainan politik DAP dan PKR. Nik Aziz hanya menjadi "buah catur" Anwar dan Kit Siang.

Saranan saya pada PAS, gantikanlah jawatan Nik Aziz. Jawatan Mursyidul Am PAS itu hanyalah jawatan "dunia" yang boleh dipertikaikan. Pada saya, Dato' Dr. Harun Din lebih layak. Pada saya jika Harun Din mengeluarkan buah fikirannya, mungkin PAS tidak akan terjejas sebegini. Harun Din mampu membezakan di antara perkara Islam dan politik, mungkin sebab itulah dia tidak pernah bertanding jawatan di dalam PAS.

Selebihnya, saya juga menyarankan supaya PAS keluarlah dari Pakatan Rakyat. Sedih saya melihat PAS yang juga saudara saya diperkudakan oleh DAP dan PKR. PAS dahulu tidak begini. PAS dahulu dihormati kawan dan lawan. Namun sejak bergabung dengan DAP dan PKR, PAS begitu teruk terjejas imejnya. Jika tidak mahu bergabung dengan UMNO di bawah "satu payung" pun tidak mengapalah. Namun pada saya, itu lebih "afdhal" sebenarnya. Buanglah yang keruh, ambillah yang jernih. Hairan juga jika difikirkan mengapa PAS sanggup bersekongkol dengan "kafir harbi", sedangkan saudara seIslam sendiri dianggap musuh dan diperangi. Mungkinkah ini "agenda" oleh golongan kuffar yang takutkan perpaduan Islam Melayu di Malaysia? Fikir-fikirkanlah.
Perbaikilah dan kembalilah kepada "identiti" PAS yang "sebenar". Wallahu 'alam.

Daripada Duke of UMNO