Sunday, November 16, 2008

MEROKOK - SERUAN NIK AZIZ TIDAK DIPEDULIKAN

Parti Pas pernah mengatakan ia tegas dengan perbuatan merokok.

Malah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah memberi amaran mereka yang merosok akan ada masalah untuk dilantik sebagai wakil rakyat.

Tetapi selepas itu kenyataan Nik Aziz tinggal kenyataan semata-mata. Ada juga kalangan perokok yang terus mendapat tempat dalam kerajaan Pas Kelantan.

Jelas sekali kenyataan Nik Aziz dilihat sebagai kenyataan politik semata-mata bukan sebagai nasihat untuk kebaikan semua.

Yang dikempenkan oleh Musyridul AM Pas rupa-rupanya masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan.

Apakah nasihat ikhlas Nik Aziz turut dibelakangkan oleh sebahagian rakyat Kelantan yang masih merokok, termasuk yang menyokong Pas?

Namun yang jelas, kerajaan Pas Kelantan tidak pun berkempen secara serius mengenai bahaya merokok sama ada terhadap kesihatan, kebersihan mahupun keselamatan.

NGO Kelantan juga jarang melakukan perkara serupa, seolah-olah tiada sahutan terhadap kempen ‘anti-merokok’ yang ditaja Nik Aziz.

Yang berkempen banyak dilakukan oleh jabatan-jabatan Kerajaan Persekutuan, termasuk oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Jabatan itu menyedari bahawa perbuatan perokok membuang puntung rokok yang masih hidup dan mempunyai api, secara sesuka hati boleh mengundang banyak masalah.

Terbukti perbuatan tidak bertanggungjawab itu menjadi antara punca 22 kes kebakaran di Kelantan sejak awal tahun ini.

Pengarah Bomba dan Penyelamat Kelantan, Azmi Osman, berkata sepanjang Januari hingga Oktober tahun ini, 92 kebakaran membabitkan rumah berbanding 74 kes tahun lalu.

Setakat Oktober 2008, 493 kebakaran berlaku di seluruh negeri dengan 153 daripadanya membabitkan bangunan, manakala selebihnya iaitu 393 kes lagi membabitkan asrama, sekolah, kilang, hutan, gerai jualan serta kenderaan.

Punca kebakaran yang berlaku adalah disebabkan elektrik (148 kes), puntung rokok (22 kes), mercun atau bunga api (6 kes), ubat nyamuk (6 kes), dapur gas (32 kes) serta budak main mancis (17 kes).

Secara keseluruhannya, kebakaran yang berlaku setakat ini menurun berbanding tempoh sama tahun lalu sebanyak 530 kes dengan 137 bangunan," katanya.

Azmi berkata, walaupun kadar penurunan kes hanya sedikit namun angka terbabit membuktikan masyarakat kini prihatin terhadap keselamatan bagi mengelakkan kebakaran daripada berlaku terutama yang membabitkan kediaman.

Katanya, daripada jumlah kes kebakaran yang berlaku itu, nilai kerugian keseluruhan pada tahun ini meningkat kepada RM24 juta berbanding tahun lalu sebanyak RM13 juta.

"Daripada kes kebakaran yang berlaku, Bomba dan Penyelamat Kelantan berjaya menyelamatkan harta benda bernilai RM260 juta pada tahun ini berbanding RM72 juta pada tahun lalu," katanya.

Katanya, setakat ini, empat kebakaran besar iaitu kebakaran jentera penurap jalan bernilai RM8.8 juta, kedai perabot bernilai RM630,000; bot laut dalam di Tok Bali yang menyebabkan kerugian RM3.6 juta serta deretan kedai dekat Langgar menyebabkan kerugian RM555,000.

"Bagi membendung gejala kebakaran yang berlaku, pihak bomba sentiasa mengadakan aktiviti kesedaran kepada masyarakat dengan mengadakan pelbagai kempen mencegah kebakaran serta mengadakan latihan bersama dengan agensi kerajaan bagi menyedarkan orang awam bahaya kebakaran," katanya.

No comments: