Monday, May 14, 2018

Lantik Segera Pengganti Raja Bahrin Yang Lemah & Gagal...


Pada ketika negeri lain – Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor, Perak, Penang, Kedah serta Sabah  - menyambut meriah pembentukan kerajaan  Pakatan Harapan (HARAPAN), kepimpinan HARAPAN  di Terengganu menyepi seolah-oleh hilang punca.

Pemerhati melihat kegagalan Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad mentadbir dan menggerakkan HARAPAN dengan jelas dan licin pada ‘musim Pilihan Raya Umum ke-14’ lalu menyumbang kepada kekalahan teruk parti itu di Terengganu.

Gaya pentadbiran beliau ialah mengharapkan semata-mata laporan ketua parti kepada beliau dalam setiap mesyuarat tetapi tiada pendapat dan perancangan khusus  untuk menggerakkan parti anggota HARAPAN - sebelum dan selepas datangnya pilihan raya umum lalu.

Malah selepas kalah teruk beliau bagaikan enggan mengambil tanggungjawab dan menyepikan diri.

Jangan salahkan orang lain akibat kekalahan teruk tetapi salahkan juga Ketua HARAPAN Terengganu terlebih dahulu.

Ketua HARAPAN Terengganu itu  gagal menyatukan parti dalam HARAPAN khususnya PKR dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bersamanya.

Walaupun beliau dilihat amat rapat dengan DAP, namun hakikatnya penglibatan DAP tidak besar dan penting dalam konteks politik dan pilihan raya Terengganu.

Dengan kata lain Raja Bahrin ibarat ‘seorang Raja yang mengelilingi kampung dengan memakai mahkota dan meminta rakyat sujud kepadanya’. Apakah cara ini berbaloi untuk mentadbir sebuah pakatan yang membabitkan dua parti lain?

Kenapa pertanyaan dan dikatakan demikian?

1.   Rajah Bahrin seorang pemimpin yang lemah dan tidak mampu membuat keputusan segera. Beliau perlu merujuk kepada dua tiga orang di kelilingnya walaupun perkara itu melibatkan HARAPAN.

2.  Raja Bahrin hanya melihat dan mementingkan AMANAH tetapi membiarkan pemimpin parti lain menentukan haluan sendiri.

3.  Raja Bahrin tidak berfungsi menggerakkan HARAPAN dan jelas gagal dalam konteks:
(a)   Mentadbir HARAPAN secara holistik dan mencapai kata sepakat dalam       keputusan;
(b)  Sering membuat ‘U-Turn’ dalam banyak perkara;
(c)  Tidak telus dan menggunakan kedudukan untuk kepentingan partinya semata.

4.   Pada musim PRU14, beliau gagal untuk mengenalpasti sumber dana untuk HARAPAN, malah gagal menyatakan dengan telus jumlah dana yang didapati daripada HARAPAN Pusat, selain tidak memaklumkan derma daripada orang persaorangan atau syarikat untuk HARAPAN (jika ada).
Nota: Bendahari HARAPAN, Eng Chai Heng mengatakan dana HARAPANU Terengganu memang ‘Zero’.

5.   Dengan bertanding dua kerusi – DUN Batu Buruk dan Parlimen Kuala Terengganu, beliau sebagai ketua HARAPAN terlalu sibuk dengan kempennya sehingga gagal untuk membantu menguruskan kerja pilihan raya dan TIDAK AMBIL TAHU persediaan untuk parti anggota HARAPAN, seperti:
(a)   Persediaan PACABA;
(b)   Bendera
(c)    Manifesto Negeri
(d)   Jentera Pilihanraya dan banyak lagi.

Sejak pembahagian kerusi selesai, Raja Bahrin hanya menumpukan kerja untuk partinya dan kedudukan dua parti lain yang turut bertanding tidak dipedulikan langsung.

Malah, beliau tidak kenal pun kebanyakan calon HARAPAN yang bertanding menggunakan logo PKR.

Beliau juga gagal menyelesaikan pertelingkahan yang berlaku kerana kelemahan diri beliau sendiri yang tidak mampu bermesyuarat lebih dua jam. Memasuki jam ketiga dan seterusnya beliau kelihatan hilang fokus.

Raja Bahrin sering membuat kenyataan persendirian mengenai perjuangan HARAPAN Terengganu, malah sehingga ke hari ini gagal memaklumkan kepada media dan orang ramai siapa sebenarnya menganggotai HARAPAN Terengganu.

Raja Bahrin menggunakan orang tertentu untuk menyerang pemimpinj PKR dan PPBM sebagai cara untuk melonjakkan dirinya. Sedangkan cara itu dan orang yang digunakan itu memang diketahui bukan ahli parti komponen HARAPAN PUN.

Namun dia dilihat berkeliaran bersama Raja Bahrin di semua tempat.

Ternyata beliau berjaya menggunakan pemimpin AMANAH di Kelantan dan Selangor untuk mendapatkan kerusi Ketua HARAPAN Terengganu. Namun selepas itu, apa yang b erlaku ialah seperti yang disebutkan di atas.

Dan apabila HARAPAN Terengganu mendapat ‘telur’ dalam konteks kerusi DUN dan Parlimen beliau berdiam diri seolah-olah tidak mahu bertanggungjawab terhadap kekalan teruk HARAPAN di Terengganu.

Beliau bukan pemimpin berjiwa besar yang berani mengakui kelemahan kepimpinannya seperti Najib Razak atau pemimpin BN yang kalah, sebaliknya membuat kenyataan kononnya AMANAH akan menjadi penghubung antara Terengganu dan Kerajaan Posit.

Tidakkah beliau wajar diganti dengan pemimpin lain selepas HARAPAN Terengganu dihukum  sedemikian rupa kerana kegagalan kepimpinannya?

Juga tidak malukah beliau bersuara kononnya AMANAH akan berfungsi sebagai penghubung antara Terengganu dengan Kerajaan Pusat?

Diharapkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga Pengerusi HARAPAN meneliti isu Ketua HARAPAN Terengganu.

Yang sudah gagal dan calon kalah teruk – Raja Bahrin dan AMANAH kalah di DUN dan Parlimen – tidak wajar lagi dipertimbangkan.

Malah, AMANAH kalah di tiga Parlimen – Kuala Terengganu, Marang dan Kuala Nerus, selain 11 DUN berbanding PKR kalah dua kerusi Parlimen dan 11 DUN diikuti dengan PPBM kalah tiga Parlimen dan 10 DUN.

Lantiklah orang lain di kalangan pemimpin HARAPAN Terengganu yang mampu merancang, melaksanakan tanggungjawab serta mempunyai misi untuk memulihkan HARAPAN di Terengganu.

Raja Bahrin jelas sekali  tidak mampu melakukan semua itu!!!

No comments: