Saturday, November 14, 2015

Kerajaan Selangor Pentingkan Yang Seorang, Korbankan Yang Berjuta-Juta...


"Saya bantah mengapa (usul rawatan kepada Anwar) mesti di sini (DNS), sedangkan kami tidak boleh mewakili atau menjawab bagi Kerajaan Persekutuan atau Parlimen. Sedangkan wakil Gombak atau Lembah Pantai boleh membawa usul ini ke Parlimen, lebih sesuai.” 
- YB Budiman Mohd Zohdi

Kerajaan Selangor melalui sidang Dewan Undangan Negeri Selangor (DNS) semalam beria-ia meluluskan usul "Mendesak Kerajaan Persekutuan untuk memberikan rawatan perubatan dengan segera kepada Anwar Ibrahim, Penasihat Ekonomi Selangor".

Apakah usul demikian untuk kepentingan awam? Ia jelas usul untuk kepentingan hanya SATU ORANG  atau paling ramai isi rumah  keluarganya sahaja.

Tetapi bagaimana dengan KEBAJIKAN isu rumah seluruh rakyat Selangor yang mungkin akan kehilangan pemberian air pecuma dan kos tarif air yang akan melonjak dalam beberapa tahun lagi?

Apakah ini tidak penting di kepala semua wakil rakyat Kerajaan Selangor, khususnya dari PAS?

Sepatutnya dengan suaranya yang agak besar, iaitu seramai 15 ADUN – melebihi PKR – ADUN PAS boleh melakukan sesuatu demi kepentingan rakyat jelata.

Lagipun inilah masanya menguji sejauh mana PKR atau Menteri Besar, Mohamad Azmin Ali menilai sumbangan mereka. Namun mereka juga mengunci mulut!

Ada dah jadi dengan wakil rakyat PAS yang turut berjuang untuk negara KEBAJIKAN? Bisu, kelu dan bimbang hilang kedudukan dalam kerajaan Selangor?

Kerajaan Selangor dan Azmin nampaknya memikirkan hal ehwal dan kepentingan seorang sebaliknya tidak melihat kesan kepada pengguna membabitkan berjuta-juta rakyat Selangor dan kepentingan komersil.

Semalam, cubaan Budiman Mohd Zohdi (BN Sungai Panjang) menghalang usul berkenaan rawatan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim ditolak Speaker Dewan Negeri Selangor (DNS), HannahYeoh.

Hannah berkata usul berkenaan dibenarkan kerana Anwar merupakan Penasihat Ekonomi Selangor dan ia relevan untuk dibahaskan di DNS.

Terdahulu, Budiman mempersoalkan usul yang dibawa Dr Xavier Jayakumar (KEADILAN Seri Andalas) sebagai bukan berkaitan hal Selangor.

“Saya bantah mengapa (usul) mesti di sini, sedangkan kami tidak boleh mewakili atau menjawab bagi Kerajaan Persekutuan atau Parlimen. Sedangkan wakil Gombak atau Lembah Pantai boleh membawa usul ini ke Parlimen, lebih sesuai,” katanya di DNS.

Sebab-sebab khusus Budiman ialah:

1. Usul yang dibawa oleh Andalas mempertikai soal perubatan dan perkhidmatan penjara. Tentunya tiada KDN dan Kementerian Kesihatan untuk memberi jawapan balas. Tentunya tidak adil.

2. Azmin Ali mewakili Gombak, Nurul Izzah mewakili Lembah Pantai mengapa tiada usul ini di Parlimen, apa agenda peribadi mereka?

3. Isu Anwar adalah masalah peribadi beliau. Tiada kaitan dengan kesejahteraan rakyat Selangor yang perlu usul ini dibahas di DNS, dan

4. Sepertinya usul ini cuba merendahkan martabat para adun, meremehkan institusi Dewan yang mulia dan cubaan menipu rakyat Selangor.

Berikutan itu beliau merasakan Speaker telah ‘berat sebelah dalam isu ini.

Bagi Azmin, nampaknya mudah dia menepis kepentingan rakyat dalam isu air ini apabila mengatakan skim pemberian air percuma kepada rakyat Selangor bagi 2017 dan tahun seterusnya, bergantung kepada kemampuan kewangan kerajaan negeri.

Kini sudah dibayangkan oleh Azmin bahawa rakyat Selangor akan berputih mata dengan dasar kebajikan yang diperkenalkan oleh Besar Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Sebab Azmin beri ialah  skim yang diperkenalkan sejak 2008 itu membabitkan jumlah peruntukan besar.

"Untuk 2016 kita akan teruskan (skim air percuma) seperti yang kita umumkan dalam bajet sebelum ini kerana kita sudah memperuntukkan RM170 juta bagi tujuan itu. Bagaimanapun untuk tahun seterusnya (selepas 2016) kita akan lihat kemampuan kerajaan negeri memandangkan kos untuk skim itu, agak tinggi," katanya pada SDN itu.
.
Azmin (PKR-Bukit Antarabangsa) berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Tiew Way Keng (DAP-Teratai) mengenai sama ada kerajaan akan meneruskan pemberian air percuma kepada rakyat Selangor dalam tempoh 5 tahun akan datang.

Kini rakyat Selangor boleh menilai apa sebenarnya ‘negeri KEBAJIKAN’ yang diamalkan oleh PKR, DAP dan PAS di Selangor.


Dan dalam kedudukan sebegini, ke mana lagikah mereka boleh berharap dan mengadu nasib?

No comments: