Tuesday, July 25, 2017

Peneroka Berhutang - Shahrir Tidak Dapat Gambaran Tepat?


Persatuan Anak Peneroka `FELDA Kebangsaan (ANAK) kesal dengan penafian Pengerusi `FELDA, Tan Sri Shahrir Samad berhubung jumlah sebenar hutang peneroka tidak diberikan kedudukan sebenar peneroka `FELDA?

Jumlahnya bukan sahaja mencecah RM100,000 seperti disebut mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di Kota Tinggi pada 15 julai lalu, bahkan NGO berakitan FELDA itu boleh membuktikan di sesetengah FELDA hutang peeneroka menghampiri RM170,000

Presiden ANAK, Mazlan Aliman berkata, selaku pengerusi FELDA, Shahrir sepatutnya memperoleh gambaran tepat mengenai jumlah hutang seramai 94,956 peneroka yang masih bersama agensi itu.

"Isu timbunan hutang peneroka adalah sesuatu yang diketahui umum,” katanya.

Shahrir baru-baru ini dilapor menafikan kenyataan Pengerusi Parti Peribumi Bersatu (BERSATU), Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa ramai peneroka menanggung hutang lebih RM100,000 seorang.

Menafikan perkara itu, Shahrir  berkata: “Itu tidak benar, sudah dijawab di Parlimen (jumlah hutang keseluruhan peneroka) RM5.1 bilion.

“Jika pemimpin utama bercakap pun tak betul, bagaimana anda nak meraih sokongan di `FELDA.

Bagaimana anda kata berjuang untuk peneroka dan boleh (berkhidmat) dengan lebih baik tetapi tidak tahu situasinya?” soal Shahrir.


Mazlan bagaimanapun menafikan kenyataan Shahrir sambil menyatakan insentif yang diumumkan Datuk Seri Najib Razak kelmarin  tidak akan menyelesaikan sengsara peneroka `FELDA akibat beban hutang terlalu tinggi.

Antara insentif diumumkan Najib termasuk melupuskan hutang bernilai RM5,000 setiap peneroka dan dana khas pelupusan lebihan hutang tanam semula berjumlah RM300 juta bagi tempoh lima tahun antara 2017 hingga 2021.

"Adakah Shahrir maklum, kes yang diadukan kepada saya beserta penyata yang dilampirkan, ada peneroka yang terpaksa menanggung kos faedah atas pinjaman sahaja bernilai RM47,000.

Mazlan berkata, selagi isu hutang peneroka tidak diselesaikan, gesaan agar kira-kira 17,000 peneroka kembali bersama `FELDA dalam tempoh enam bulan ini tidak akan berkesan.

Pada masa ini, terdapat seramai 17,679 peneroka mengusahakan ladang mereka secara bersendirian tanpa dikawal dan berhutang dengan FELDA.

"Jika mereka bebas daripada hutang dan beroleh pendapatan lebih baik, apa alasan untuk mereka bersama FELDA?

Seharusnya, kerajaan berterima kasih kepada 17,000 orang peneroka ini yang hakikatnya memenuhi hasrat dan dasar `FELDA ditubuhkan, tegasnya.
Selain itu, tindakan mengasingkan mereka dan dinafikan daripada mendapat sebarang insentif adalah suatu diskriminasi.

“Ia tindakan kejam yang bertentangan dengan ajaran Islam dan hak asasi yang dijamin perlembagaan persekutuan," katanya. 

No comments: