Friday, May 19, 2017

PKR, DAP dan AMANAH Bertindak Jahat, Kejam Terhadap PAS di Selangor????


Analisis oleh Hambali Abdul Latiff

Ahad (lusa)  akan menentukan pendirian Parti Keadilan Rakyat (PKR) sama ada menyahut putus hubungan kerjasama dengan PAS.

Bermakna, jika ia benar-benar berlaku, lebih 5,000 ahli PAS di Selangor tidak akann tidur dengan lena.

Ini kerana  kerana jika PKR membuat keputusan itu, kesemua 5,000 ahli PAS yang ada jawatan dalam kerajaan Selangor sewajarnya meletakkan jawatan atau dipecat.

Laporan menyebut, PAS dijangka kehilangan 5,000 pelbagai jawatan dalam Kerajaan Selangor sekiranya meninggalkan pentadbiran kerajaan negeri itu.

Keputusan ini memang rumit,  namun kesombongan sesetengah pihak dalam PAS menangani isu ini akan menyebabkan 5,000 ahli Pas Selangor akan 'berputih mata'.

Persoalannya, apakah keesemua mereka sanggup meletakkan jawatan atau meninggalkan 'sedikit kesenangan' yang sudah dikecapi sejak selepas pilihan raya umum lalu?

Apakah mereka gembira dengan keputusan PAS membatalkan tahaluf siyasi dengan PKR, tanpa mengambil kira kepentingan dari segi jawatan dan pendapatan ahli-ahlinya dalam kerajaan Selangor?


Nampak gayanya Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali sedang berusaha untuk mengekalkan PAS dalam pentdbiran Selangor bukan sekadar kerana mengekalkan kestabilan politik tetapi juga menjamin yang sedang menikmati ‘kesenangan’ sekarang tidak menjadi mangsa politik PAS.

Banyak pihak yang kurang memahami dilemma ahli PAS Selangor akan mudah meminta supaya semya Exco PAS seharusnya melepaskan jawatan di dalam Kerajaan Selangor selepas parti Islam itu memutuskan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dengan PKR.

Ini termasuk seruan oleh pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani yang menyebut bahawa  tiada alasan buat Exco Pas untuk kekal memegang jawatan  itu.

Ini kerana parti itu sendiri telah sebulat suara memutuskan untuk hentikan sebarang kerjasama dengan PKR yang merupakan sebahagian dari Kerajaan Selangor.

Ini bertentangan dengan kenyataan Setiausaha Agung PAS,  Datuk Takiyuddin Hassan yang memaklumkan tiga exco parti berkenaan kekal dalam Kerajaan  Selangor sehingga Menteri Besar, buat keputusan dan dapatkan perkenan Sultan Selangor.

Azizuddin berkata, PAS tidak sepatutnya menyerahkan kepada Azmin untuk membuat keputusan selepas  parti itu membuat keputusan memutuskan hubungan dengan PKR.

Malah seorang lagi penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat berkata, Exco Pas sepatutnya perlu mengikut keputusan muktamar dan Majlis Syura Ulamak yang sebelum ini memutuskan agar tahaluf siyasi itu dihentikan.

Tidak wajar untuk penganalisis politik berkenaan mengatakan sekiraya Exco terlibat tidak mengikut arahan parti, pihak terbabit boleh dikenakan tindakan disiplin kerana masih menjalinkan hubungan kerjasama dalam Kerajaan Selangor.

Anaiis politik dengan kepentingan politik dan merasai 'laba politik' semasa jauh bezanya.

Nampaknya di pihak PAS juga sudah ada nada lembut bahawa selepas memutuskan untuk kekal dalam kerajaan negeri Selangor dan menyerahkan kedudukan tiga Exconya kepada istana dan menteri besar, PAS sudah mengumumkan hasrat untuk bertemu Menteri Besar Selangor bagi membincang pelbagai isu yang melibatkan Kerajaan Negeri Selangor dalam masa terdekat.


Keputusan itu, kata Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dicapai pada mesyuarat jawatankuasa parti itu hari ini.

"PAS akan diwakili oleh Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Setiausaha Agung," kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan ringkas.

Bagaimanapun tarikh dan waktu pertemuan akan diputuskan kemudian.

Hakikatnya, jika PKR mahu membandingkan ‘keuntungan jawatan dan kesenangan hidup’ antara pemimpin politik PAS di Selangor dengan pemimpin PKR di Kelantan, perbezaaan kedua-duanya amat ketara.

Di Kelantan, PKR akan hanya kehilangan 45 jawatan dalam Kerajaan Kelantan setelah Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengarahkan semua ahlinya yang menerima lantikan jawatan dalam pentadbiran Kerajaan Kelantan meletak jawatan.

Oriental Daily yang memetik sumber mengatakan, di Kelantan, PKR ada 39 ahli majlis daerah, tiga penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) dan tiga jawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC). Jumlah keseluruhannya adalah 45.

Sebaliknya, PAS Selangor akan berada di pihak paling merugikan sekiranya parti itu berhasrat meninggalkan Kerajaan Selangor.

Kenapa sedemikian?

Ini kerana setakat hari ini, hampir 5,000 ahli Pas memegang pelbagai jawatan yang dilantik oleh Kerajaan Selangor, termasuklah ketua kampung, ahli jawatan kuasa masjid, ahli majlis perbandaran dan ahli majlis daerah.

Malah, seramai sekurang-kurangnya 500 ketua kampung di seluruh Kelantan, namun tidak ada seorang pun ahli PKR dilantik memegang jawatan berkenaan.


Sebaliknya, tiada seorang pun ahli PKR dilantik sebagai ketua kampung di Kelantan.

Apakah kerajaan Selangor yang dipimpin oleh PKR, termasuk gabungan mereka, DAP dan AMANAH, bertindak jahat dan kejam kepada pemimpin PAS di Selangor?

Apakah untungnya kerjasama PKR dan PAS sebenarnya? Ada mengatakan sebenarnya selepas PRU13, PKR tidak banyak dapat faedah hasil kerjasama antara PKR dan PAS.

Yang nyata di kalangan pemimpin  PKR, mereka anggap arahan Wan Azizah yang meminta semua ahlinya meletakkan jawatan dalam pentadbiran Kerajaan Kelantan adalah tepat.

Ia bagi mengelak akar umbi parti itu tidak lagi rasa keliru dengan pendirian parti.

Namun di pihak PAS, jika benar-benar PAS putuskan hubungan dengan PKR dan ahli PAS tidak menyertai gabungan kerajaan pembangkang di Selangor, apa akan jadi kepada 5,000 ahli PAS berkenaan.

Berputih mata, hilang pekerjaaan dan hilang sumber kehidupan, gara-gara mainan pemimpin atasan PAS yang kononnya ‘berperinsip’.

Bersediakah PAS mengorbankan pemimpin dan ahlinya di Selangor?

"Dengan keputusan yang dibuat ini, sudah tentu semua ahli PKR faham dan jelas mengenai hala tuju yang ingin dibawa oleh parti mereka di Kelantan," katanya. 

No comments: