Friday, September 23, 2016

‘Parti Malaya’ Pecahkan Masyarakat, Pupuk Perkauman, Musnahkan Malaysia?


Apakah Barisan Nasional (BN) termasuk UMNO, PKR, PAS, DAP dan parti-lain yang ada di Semenanjung memecahbelahkan masyarkat. khususnya di Sabah?

Juga benarkah "politik Malaya sudah memusnahkan negara" ini?

Hari ini Bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Yong Teck Lee berkata orang ramai berpecah-belah disebabkan konflik yang berpunca daripada politik perkauman.

Menurutnya "parti Malaya" telah gagal dan "politik Malaya sudah memusnahkan negara" ini.

Kerana itu semua suku kaum orang Sabah kembali ke parti Sabah," katanya seperti yang dipetik oleh Malaysiakini.
  
Malaya yang disebut Yong itu merujuk kepada Semenanjung Malaysia.

Menurut beliau, politik Malaya amat bersifat memecah-belahkan. ia tidak baik untuk Malaysia. Tidak baik untuk Sabah dan Sarawak.


Kecenderungan kini ialah, semakin ramai orang meninggalkan parti (bersifat nasional) untuk menyertai parti tempatan di Sabah.

Yong yang berkhidmat sebagai ketua menteri antara 1996 hingga 1998 berkata negara amat terjejas oleh polarisasi perkauman dan agama.

Menurut presiden Parti Progresif Sabah (SAPP) itu, sementara di Sabah dan Sarawak (masyarakatnya hidup dalam) harmoni, negara Malaysia sedang dibankrapkan oleh parti-parti politik Malaya.

Yong mengulas demikian tiada kena mengena dengan keputusan anggota parlimen Penampang, Darell Leiking keluar dari PKR. Bekas naib presiden PKR itu kini bersama Datuk Seri Shafie Apdal yang dalam proses menggerakkan sebuah parti baru menggunakan pertubuhan sedia ada di Sabah.

"(Ia berdasarkan) situasi secara keseluruhan, bukannya kerana Darell," kata Yong. Bagi beliau,  kembalinya Leiking berpolitik di Sabah membuktikan betapa sia-sianya parti dari Semenanjung.

Darell...letak jawatan berkuatkuasa serta merta.
Semalam (22 September 2016),  Naib Presiden PKR itu  mengumumkan meletak jawatan dan keluar PKR.

Peletakan jawatan itu  berkuat kuasa serta merta.

Beliau menjelaskan sudah menemui Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bagi menyatakan hasratnya itu dan menurutnya presiden menghormati keputusannya.

Darell mengesahkan menyertai parti tempatan Sabah yang bakal diterajui bekas Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Mengenai jawatan yang ditawarkan kepadanya dalam parti yang akan disertainya, Darell berkata beliau ada berbincang mengenai jawatan dengan Mohd Shafie namun belum membuat keputusan sama ada menerimanya atau tidak.

Mohd Shafie yang bertindak keluar UMNO pada 4 Julai lepas hari ini berkata, beliau berhasrat mengambil alih sebuah parti politik di Sabah untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang. 

No comments: