Friday, August 5, 2011

ISU GEREJA – KENAPA KHALID IBRAHIM TERGESA-GESA MINTA MAAF?

"Saya memberitahu beliau (Pastor Daniel Ho) bahawa saya telah minta Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyediakan laporan penuh mengenai insiden ini, termasuk sebab-sebab terperinci serbuan tersebut dilakukan.Saya berharap dapat berjumpa dengan Pastor Daniel Ho sebaik sahaja laporan lengkap ini diterima..." - Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim

http://hambali1.blogspot.com

Pendedahan oleh Exco kerajaan Selangor bagi hal ehwal Islam, Datuk Dr Hasan Ali terdapat bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam sepatutnya diambil perhatian berat oleh Kerajaan Selangor.

Sebaliknya. Kerajaan Selangor memandang serius kejadian di mana polis dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyerbu majlis makan malam muhibbah di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya malam kelmarin.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim secara peribadi telah menghubungi Paderi kanan DUMC, Pastor Daniel Ho dan menyatakan kekesalan pihak kerajaan negeri berhubung insiden itu.

"Saya memberitahu beliau bahawa saya telah minta Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyediakan laporan penuh mengenai insiden ini, termasuk sebab-sebab terperinci serbuan tersebut dilakukan, :" kata Khalid.

Kenapa Khalid begitu tergesa-gesa dan takut kepada paderi kanan berkenaan? Khalid takut paderi atau DAP?

Ternyata selepas ini PAS Selangor akan berdepan dengan Parti Keadilan Rakyat dan DAP sekali lagi dan Dr Hassan mungkin akan dianggap mendatangkan masalah kepada kerajaan Selangor.

Malah Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga dijangka akan ditanya mengenai perkara ini.

Kita menunggu apa pula kata Khalid Samad dan konco-konconya terhadap Dr Hassan. Apakah Dr Hassan akan dibelasah oleh Khalid yang mempertahankan tindakan Menteri Besarnya yang akan menyebabkan Dr Hassan akan dikenakan tindakan atau amaran keras?

Hassan membuat pendedahan selepas Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) melakukan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist berkenaan dan maklumat yang diterima mengatakan terdapat kehadiran orang Islam pada majlis berbuka puasa di gereja berkenaan.

“Terdapat seramai 12 orang yang beragama Islam telah menghadri majlis tersebut. Tiada serbuan dan tiada tangkapan dibuat. Sebaliknya pemeriksaan dilakukan hanya selepas rundingan dengan pihak penganjur diadakan,” kata Dr Hasan dalam satu kenyataan media.

Menurut beliau, anggota penguatkuasaan Jais bersama anggota polis telah menjalankan pemeriksaan di bangunan gereja itu walaupun cuba dihalang oleh pihak penganjur.

“Penganjur utama yang dipercayai beragama Islam telah berunding selama hampir satu jam bersama ketua operasi agar pemeriksaan ke atas tempat dan individu tidak dilakukan sehingga majlis tersebut selesai,” katanya.

Laporan Malaysiakini menyebut, Dr Hassan berkata pada majlis itu juga pihaknya dimaklumkan perkataan “Quran” dan “pray” diselitkan pada ucapan di majlis itu.

“Setelah majlis hampir tamat, pasukan penguatkuasa dan anggota polis telah membuat pemeriksaan meskipun terdapat cubaan bagi menghalang pemeriksaan dan melupuskan bahan bukti.

“Pegawai penguakuasa Jais dan polis mendapati ada percubaan di kalangan peserta untuk melarikan diri melalui pintu belakang premis tetapi berjaya dihalang,” katanya.

Menurut Dr Hasan berdasarkan siasatan awal, 12 penganut Islam didapati terbabit dengan majlis itu dan mereka akan disiasat mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah 1995.

Seksyen itu memperuntukan mereka yang menghina Islam atau menyebabkan agama itu dipandang hina; mempersendakan, mengajuk-ajuk atau mencemuh amalan atau upacara yang berhubungan dengan agama Islam adalah melakukan suatu kesalahan.

Mereka yang disabitkan kesalahan itu boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Semua 12 mereka telah diarah untuk menghadirkan diri di bahagian penguakuasaan Jais untuk siasatan lanjut.

Sebelum ini, paderi kanan gereja itu, Daniel Ho dalam satu kenyataan akhbar berkata majlis makan malam yang diadakan dalam semangat 1Malaysia oleh Harapan Komuniti, sebuah NGO malam semalam bertujuan menawarkan bantuan kepada golongan yang tidak bernasib baik dan memerlukan.

Menurutnya, majlis itu juga bagi meraikan usaha NGO berkenaan yang terdiri daripada pelbagai bangsa dalam beberapa projek komuniti, termasuk kerja-kerja amal dengan wanita dan kanak-kanak, mangsa HIV/AIDS dan penyakit lain.

Persoalannya, tiada tempat lainkan bagi 12 individu itu berbuka puasa?

Atau kalau miskin sangatpun, kenapa Gereja dijadikan tempat berbuka puasa?

Atau juga apakah Kerajaan Selangor lalai untuk mendekati 12 ‘individu miskin ini’ sehingga terpaksa berbuka puasa di Gereja?

No comments: