Tuesday, September 29, 2009

MEDIA MAYA MAMPU BANTU UMNO KELANTAN

Saya tujukan komen ini untuk seluruh jentera penerangan UMNO Kelantan yang rasanya perlu menjuruskan strategi menyerang dan bertahan.

Saya juga mengalu-alukan usaha UMNO Kelantan yang mahu menggunakan pendekatan media maya dalam memperjelaskan isu-isu semasa yang dibangkitkan oleh pembangkang serta menangkis segala dakyah parti lawan terhadap Barisan Nasional (BN).

Ketua Penerangan Badan Perhubungan UMNO negeri, Dali Hussin berkata pendekatan itu penting bagi memastikan BN dapat merampas kembali negeri itu daripada genggaman PAS pada pilihan raya umum akang datang.

"Bagi tujuan itu, UMNO Kelantan sedang mencari tenaga pakar yang mampu menjadi jentera penggerak untuk memberi penerangan melalui media maya kepada rakyat," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Aidilfitri di kediamannya di Pengkalan Chepa baru-baru ini.

Yang perlu Dali faham ialah, ia bukan untuk menyerang sahaja tetapi untuk menjelaskan dasar-dasar yang UMNO laksanakan selain aktiviti serta kempen UMNO secara keseluruhannya.

Malah ceramah-ceramah hendaklah disebarkan melalui media maya dan tisak lagi bergantung cara tradisi – CD, teks dan sebagainya.

Generasi muda tidak gemar pemimpin membebel satu jam atau dua jam. Mereka mahukan intipati dan secara ringkas apa sebenarnya yang mahu dilaksana oleh parti bagi kepentingan mereka.

Saya bersetuju dengan pendapat Dali bahawa pendekatan melalui media maya ternyata berkesan apabila BN berjaya meraih majoriti undi besar di kalangan pengundi muda pada pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Manik Urai, 14 Julai lepas.

"Kita dapati ketika kempen pilihan raya kecil DUN itu, antara 1,000 hingga 12,000 orang melayari laman web Umno Kelantan setiap hari," katanya.

"UMNO Kelantan juga mendapati kekalahan BN di Kelantan pada pilihan raya umum ke-12 tahun lepas juga disebabkan kegagalan kita menangkis segala dakyah PAS melalui laman blog yang ditulis oleh penulis blog yang menyokong mereka," katanya.

Melalui laman blog itu, pelayar internet hanya mampu menerima penerangan secara sebelah pihak sahaja.

"Justeru itu, kita cuba mencari pendekatan dengan menggunakan tenaga pakar dalam bidang media maya untuk menangani masalah itu," katanya.

Sudah tiba masanya Dali menggembleng tenaga bloggers serta yang mampu menggunakan IT untuk menyebarkan maklumat kerana melaluinya UMNO Kelantan akan bertambah mantap dari segi penyebaran maklumatnya.

No comments: