Friday, July 24, 2009

KENAPA WAN ISMAIL ASYIK TIDAK HADIR PERBICARAAN?

Sumber : Utusan Malaysia

Asyik menghilangkan diri daripada mahkamah.

Sebagai defendan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Melor, Wan Ismail Wan Jusoh seoatutnya tidak menganianya bekas isteri dan anak-anaknya.

Inilah perangai wakil rakyat PAS yang mahu saman akhbar kerana membuat liputan kesnya.
Bagaimanapun, hakim semalam memutuskan perbicaraan kes tuntutan nafkah anak oleh bekas isteri kedua Wan Ismail tetap diteruskan pada prosiding akan datang walaupun tanpa kehadiran defendan.

Hakim Syarie, Nik Najib Che Hassan memutuskan kes tersebut akan berjalan mengikut jadual setelah defendan tidak hadir perbicaraan dua kali berturut-turut walaupun selepas ditegur.

Nik Najib menyatakan demikian kepada plaintif, Siti Aishah Abdullah, 25, dan peguam Wan Ismail, Mohd. Zaki Zainal Abidin ketika sebutan kes berkenaan di Mahkamah Rendah Syariah semalam.

Berikutan peguam mewakili plaintif, Mohd. Sibri Ismail tidak hadir hari ini, hakim tersebut menangguhkan perbicaraan sehingga 19 Januari tahun depan.

Prosiding yang sepatutnya diadakan di mahkamah terbuka terpaksa dijalankan di kamar hakim gara-gara kerosakan pendingin hawa sejak sebulan yang lalu.

Biarpun begitu, para wartawan turut dibenarkan memasuki kamar hakim bagi mengikuti perjalanan kes tersebut.

Sementara itu, Siti Aishah yang merupakan mualaf berketurunan Cina Kemboja hadir ke mahkamah bersama dua anaknya, Wan Ahmad Firdaus, 4, dan Wan Nor Salwa, 3, kecewa kerana kes tersebut ditangguhkan lagi.

''Kali ini kes ditangguhkan dalam tempoh yang agak lama sedangkan saya memerlukan nafkah anak-anak untuk digunakan sebagai perbelanjaan.

''Walaupun pada perbicaraan bertarikh 18 Februari lepas, mahkamah telah memerintahkan bekas suami membayar nafkah sementara sebanyak RM500 sebulan kepada dua anak tetapi dia gagal memenuhinya mengikut turutan bulan,'' katanya.

Turut menemani Siti Aishah ialah adik, Abdul Halim, 22 dan bapanya, Kian Ti, 62.
Peguam defendan, Mohd. Zaki pula memberitahu, Wan Ismail telah mengetahui mengenai perbicaraannya pada hari ini tetapi memilih untuk mengemukakan keterangan melalui afidavit bersumpah.

''Sebelum ini Wan Ismail ada menghubungi saya mengenai perbicaraan hari ini dan memberitahu akan mengemukakan keterangan secara afidavit bersumpah pada perbicaraan akan datang,'' ujarnya.

No comments: