Thursday, October 13, 2016

Najib Mahu Bankrapkan Proton, Hanya Kereta Import Dijual Di Malaysia?


Menunggu apa reaksi kerajaan dan Perdana Menteri terhadap tuduhan bahawa beliau mahu ‘bankrapkan’ Proton.

Lebih jauh, tuduhan turut mengatakan Perdana Menteri hanya mahu kereta import sahaja dijual di negara ini.

Semalam,  Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu “bankrapkan” industri automobil negara.

Dr Mahathir berkata demikian menerusi entri terbaharu blognya chedet.cc mendakwa Najib amat terdesak untuk melemahkan semangat beliau.

Bekas Perdana Menteri itu mendakwa Najib mempunyai tujuan iaitu supaya Proton bankrap dan syarikat boleh dijual dengan murah.

"Nama saya tidak boleh dikait dengan Proton. Proton hendaklah dijual kepada orang asing 100 peratus supaya industri kereta nasional dihapuskan.

"Hanya kereta import sahaja yang boleh dijual di Malaysia. Jangan ada apa-apa yang dimula oleh saya. Biar hancur industri tempatan asalkan Najib puas hati," kata pengerusi Parti Pribumi Bersatu itu.

31 Ogos lalu, DRB-Hicom dilaporkan berkata  pendapatan daripada perniagaan utamanya iaitu automotif menjunam 21 peratus tahun ini, dan antara sebabnya ialah akibat penurunan jumlah jualan kereta Proton dalam tempoh suku pertama tahun ini.

Dalam satu kenyataan sebelum ini, syarikat automotif dan logistik itu berkata kejatuhan itu berlaku susulan keadaan industri yang lemah sepanjang April hingga Jun apabila jumlah jualan keseluruhan kenderaan di Malaysia jatuh 6.3% jika dibandingkan tempoh sama tahun lalu.
Najib...syarikat dijual dengan murah?

Memetik laporan Nikkei Asian Review, jualan kenderaan penumpang, yang membabitkan hampir 90% nilai keseluruhan industri di Malaysia, jatuh 15% antara Januari hingga Jun, menurut data Persatuan Automotif Malaysia sementara kenderaan komersial, yang merangkumi jualan selebihnya jatuh 13% sepanjang tempoh itu.

DRB-Hicom, yang turut memasang kenderaan seperti motosikal Honda dan kereta Audi, bergelut dengan kerugian membuat Proton sejak pengambilalihan daripada syarikat pelaburan negara, Khazanah Nasional pada 2012.

Awal tahun ini, kerajaan bersetuju memberikan geran pinjaman mudah RM1.5 bilion kepada Proton.

Sebagai tambahan, Proton perlu mendapatkan rakan kongsi strategik bagi membantunya dalam penyelidikan dan bersaing di peringat antarabangsa dalam tempoh setahun, sebagai sebahagian perjanjian pinjamannya.

Bagi memotong kebergantungan sepenuhnya terhadap perniagaan automotif, DRB-Hicom menyasarkan untuk meningkatkan sahamnya dalam perniagaan berorientasikan perkhidmatan dan pendapatannya kepada 50% dalam tempoh 5 tahun.

Perniagaan itu, termasuk daripada logistik kepada pelupusan sampah, dan pada masa ini ia memberi kurang 20% daripada jumlah keseluruhan pendapatan.
DRB-Hicom juga mengambil tindakan menggabungkan aset logistiknya termasuk pos, kargo udara dan pengangkutan.

Sehubungan itu, DRB-Hicom berkata ia akan terus memfokuskan kepada tindakan menyatukan perniagaannya selepas peningkatan ketara kerugian bersihnya pada suku pertama fiskal tahun ini, berbanding tahun lalu.

Nikkei Asian Review melaporkan kerugian bagi 3 bulan pertama berakhir 30 Jun bagi syarikat itu berjumlah RM169.3 juta, berbanding kerugian RM19.7 juta tahun lalu, kata syarikat itu.

Pendapatan suku tahunan menurut 18% dari tahun ke tahun kepada RM2.5 bilion daripada RM2.95 bilion setahun sebelum ini.

DRB-Hicom bagaimapun mengatakan dengan keadaan pertumbuhan ekonomi keseluruhan dan pasaran kompetitif, kumpulan itu akan kekal fokus kepada penyatuan perniagaannya untuk memastikan pertumbuhan dan kemapanan perniagaan yang berterusan.

Dengan pertumbuhan ekonomi keseluruhan yang lebih perlahan, DRB-Hikom berpenapat, pencapaian kumpulan bagi tahun kewangan berakhir Mac 2017 akan terus kekal mencaba.


Pada 30 Mac lalu, Dr Mahathir mengambil langkah drastik apabila bertindak meletakkan jawatan sebagai pengerusi Proton kerana tidak mahu menjadi punca kepada ketidakmampuan syarikat kereta nasional itu untuk kembali pulih “kerana kehadirannya”.

Hari ini Dr Mahathir mendakwa beliau disekat daripada berhubung dengan kakitangan syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Sendirian Berhad (Proton).

Katanya, orang-orang Proton juga tidak dibenarkan bercakap dengan beliau peniaga di kalangan kenalanya tidak dibenarkan pengadakan 'business' dengan Proton.

Dr Mahathir mendakwa, ramai rakyat yang takut didera oleh kerajaan Najib.

Rakyat tidak takut dan lebih kuat tekanan lebih bencilah mereka terhadap Najib dan Kerajaannya, dakwa bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu.

Dakwa beliau, semua mereka (rakyat) malu dan tidak ingin melihat negara tercinta ini memiliki seorang Perdana Menteri yang dituduh dan dipercayai oleh seluruh dunia telah lesap (curi) berbilion duit rakyat.

Dr Mahathir menegaskan beliau tidak putus asa dan percaya rakyat Malaysia akan terus memiliki semangat juang untuk jatuhkan kerajaan kuku besi Najib.


“Semua mereka malu dan tidak ingin melihat negara tercinta ini memiliki seorang perdana menteri yang dituduh dan dipercayai oleh seluruh dunia melesapkan (curi) berbilion duit rakyat,” katanya.

No comments: