Wednesday, June 17, 2009

NIK AZIZ BERANG, SURUH NASHA KELUAR PAS

Takkanlah sampai macam tu sekali.

Mungkin inikah sikap sebenar Datuk Nik Absdul Aziz Nik Mat jika terlalu marah?
Tak percaya Nik Aziz boleh marah dengan Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa begitu sekali.

Mursyidul Am Pas itu hari ini menyarankan, Nasharuddin supaya menyertai UMNO sebagai reaksi terhadap Nasharuddin yang terus "perjuangkan" Kerajaan Perpaduan.

Beliau berkata, tiada makna lagi kalau Nashanruddin terus berada dalam PAS jika beliau terus mendokong hasrat untuk mengadakan perbincangan dengan UMNO yang ternyata pernah "merosakkan" perpaduan PAS sebelum ini.

Apakah Nik Aziz berang kerana kerajaan perpaduan atau anak didiknya – Datuk Husam Musa kalah pada pemilihan parti baru-baru ini?

Apakah Nik Aziz jenis yang tidak boleh menerima kenyataan bahawa majoriti perwakilan PAS tidak dapat menerima Husam?

Kenapa tidak tanya Mohd Sayuti Omar kenapa Husam kalah. Jangan tanya penyokong atau pengampu Husam untuk tahu sebab sebenar.

Atau juga Nik Aziz merasakan pengaruhnya dalam PAS semakin mengecil?

Atau juga Nik Aziz merasakan dia sudah hilang pengaruh kerana sokongan kuat kepada kem Datuk Seri Abdul Hadi Awang + Nasharuddin + Datuk Mustapa Ali?

Kenyataan mengejut Nik Aziz itu turut menyifatkan Nasharuddin sebagai membuat sampah yang mengotorkan PAS dan menegaskan bahawa kerajaan perpaduan adalah boneka UMNO.

“Saya ulangi lagi ini (kerajaan perpaduan) kerja boneka Umno, jika benar Nasharuddin setuju terus terang saya sebut lebih baik dia masuk Umno dan letak jawatan sebagai Ahli Parlimen Bachok. Apa buat sampah…ini menyusahkan orang…biar dia masuk Umno seorang.

“Saya banyak terima panggilan dan orang datang jumpa saya sehingga ada yang sebak (tidak setuju) dengan isu itu. Dia masuk Umno senang, lebih baik..daripada duduk dalam Pas, nak bertenggek dalam Pas buat apa…tiada moral kita panggil,” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco di SUK, Kota Bharu hari ini.

Sambil menyifatkan idea kerajaan perpaduan bukan daripada PAS, sebaliknya ia merupakan pendapat individu tertentu sahaja.

"Kerajaan Perpaduan ni tidak pernah ada dalam agenda parti PAS selama ini dan ia juga tidak termasuk dalam perjuangan pakatan pembangkang"

“Jadi kerajaan pembangkang tidak tahu…PAS tidak tahu. Runding kerjasamapun PAS tidak bincang dan PR tidak bincang. Isu kerajaan perpaduan sebenarnya adalah boneka Umno,"katanya.

Di ALOR SETAR, Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mahu Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendapatkan maklumat lebih jelas daripada Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung idea penubuhan kerajaan perpaduan sebelum membuat kenyataan melulu.

Azizan berkata, adalah tidak wajar Nik Abdul Aziz membuat kenyataan melulu dan meminta Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa meletak jawatan jika masih menyokong idea mewujudkan kerajaan perpaduan.

"Perkara ini (penubuhan kerajaan perpaduan) bukan boleh diputuskan satu atau dua orang pemimpin saja, sebaliknya ia adalah keputusan ahli parti.

"Berilah Presiden menjelaskan dulu bagaimana idea sebenarnya konsep kerajaan perpaduan yang dicadangkan itu dan jangan terlalu awal membuat kesimpulan atau mengeluarkan kenyataan melulu.

"Komen beliau, termasuk meminta Nasharuddin meletak jawatan jika menyokong idea itu boleh mengelirukan penyokong parti," katanya hari ini.
Nasharuddin hari ini berkata tidak timbul isu PAS masuk UMNO dan tidak pernah ada pada mana-mana pemimpin PAS untuk masuk UMNO dan Barisan Nasional (BN).

”Yang ada sekarang ini adalah kita (PAS) tidak menutup ruang untuk mengadakan perbincangan dengan sesiapa pun,”katanya kepada wartawan di Lobi Parlimen semalam.

Katanya pendirian PAS bersedia untuk berbincang dengan sesiapa pun merupakan keputusan muktamar kerana dengan perbincangan itu PAS boleh berperanan untuk membantu membangunkan negara.

“Macam yang saya sebut, Ini pendirian yang kita ambil, sedia berbincang dengan sesiapa pun dan itu pun keputusan muktamar, sudah tentulah kalau kita tutup ruang untuk adakan perbincangan ini, sedangkan kita rasa kita ada peranan yang boleh mainkan untuk bantu bangunkan negara ini,” jelasnya.

Beliau menerima baik respon Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak yang mengatakan UMNO sentiasa bersikap terbuka dan bersedia untuk mendengar dan menimbang apa-apa cadangan yang dikemukakan oleh PAS.

Namun katanya, beliau akan memaklumkan perkara tersebut kepada Presiden PAS yang berada di luar negara dan meminta pihak media menunggu respon dari Presiden PAS.

”Hari ini, sudah ada respon dari Perdana Menteri, saya terima dengan terbuka hati, tapi Presiden PAS berada diluar negeri, kita tunggu respon daripada beliau,”katanya.

Kata Ustaz Nasharudin, beliau tidak boleh bercakap bagi pihak parti tentang perkara tersebut kerana ia merupakan perkara yang besar.
Selain itu, katanya, PAS tidak boleh mebuat keputusan secara individu kerana PAS sebuah parti yang meletakkan kepada Muktamar untuk menentukan sesuatu keputusan besar dalam parti.

Ditanya tentang perbezaan pendapat dalam PAS berkaitan isu ‘engagement’ dengan UMNO, Ustaz Nasha berkata ianya perlu dijelaskan kepada semua ahli dan proses penerangan sedang dilaksanakan.

Katanya, dalam menghadapi krisis yang melanda Negara masakini, semua pihak terkesan dan setiap orang perlu memberikan pandangan.

Oleh itu, katanya, bukan hanya PAS yang bercakap dan berbincang dengan kerajaan tentang soal perpaduan atau sebagainya, bahkan pihak lain juga melakukan perkara yang sama.
Mengenai pendirian Mursyidul Am PAS Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyatakan bahawa sesiapa yang menyokong kerajaan perpaduan adalah boneka Umno, Ustaz Nasha tidak memberikan sebarang komen.

Namun dengan tegas beliau menolak menolak sebarang dakwaan yang beranggapan bahawa idea kerajaan perpaduan adalah usaha untuk membawa PAS masuk UMNO/BN.

“Saya tidak dapat nak ulas apa yang dimaksudkan oleh Tok Guru Nik Aziz, saya sebutkan tadi, kepada umum kalaulah ’unity talk’ ini atau ’unity government ini konon-konon usaha untuk bawa PAS masuk BN atau Umno,

”Saya boleh berikan jawapan sekarang, iaitu tidak ada sebarang niat dalam diri kita (untuk masuk UMNO).”

No comments: